Większość Polaków robi zakupy w internecie przynajmniej kilka razy w miesiącu, ale niemal połowa skarży się na brak szczegółowych informacji o produktach – wynika z raportu Santander Consumer Banku „Polaków portfel własny: e-commerce od święta”.
Według raportu 15 proc. Polaków kupuje online co kilka dni, a kolejne 44 proc. – kilka razy w miesiącu. Najbardziej aktywni są młodsi użytkownicy – wśród osób w wieku 18–29 lat oraz trzydziestolatków po 24 proc. dokonuje zakupów w sieci kilka razy w tygodniu. W starszych grupach tempo zakupów jest niższe – 28 proc. seniorów (60+) kupuje w internecie raz na kilka miesięcy. Częściej zakupy online robią mężczyźni (60 proc.) niż kobiety (56 proc.).
Najczęściej wskazywaną przeszkodą w zakupach internetowych jest brak szczegółowych informacji o produkcie – zwraca na to uwagę 43 proc. badanych. Kolejne bariery to brak rzetelnych opinii użytkowników (29 proc.) oraz długi czas oczekiwania na dostawę lub jej koszt (26 proc.). Wskazano też m.in. brak numeru kontaktowego do obsługi (19 proc.) i problemy z płatnością (12 proc.).
„Analiza wyników naszego badania pokazuje wyraźnie, że informacje o produkcie są kluczowe dla wszystkich grup wiekowych. Poza trzydziestolatkami, we wszystkich innych przedziałach brak odpowiednich szczegółów o produkcie był najczęściej wskazywaną barierą. Najmłodsi użytkownicy (18–29 lat) w aż 55 proc. identyfikowali to jako dominujący problem. W innych grupach tę odpowiedź wybierało odpowiednio 42 proc. czterdziestolatków, 46 proc. pięćdziesięciolatków oraz 41 proc. seniorów powyżej 60 r.ż.” – powiedział cytowany w raporcie Patryk Perliński, dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi w Santander Consumer Banku.
Bank zwraca też uwagę na rosnącą popularność zakupów „na żywo” w Internecie. Z tzw. „live commerce” miało już styczność 23 proc. Polaków, a kolejne 11 proc. planuje spróbować tej formy. Niemal połowa ankietowanych (49 proc.) nie uczestniczyła jednak w transmisjach sprzedażowych i nie zamierza tego robić.
Zdaniem przedstawiciela banku, kluczowe dla rozwoju rynku są proste i wygodne formy płatności.
„Dane pokazują, że choć zdecydowana większość Polaków robi już zakupy online, to ważną kwestią pozostaje ich komfort. Wiele osób decyduje się dziś na rozłożenie płatności nie tylko w sytuacjach nagłych, takich jak awaria sprzętu czy nieprzewidziany wydatek, ale także gdy po prostu chcą lepiej zaplanować budżet i uniknąć jednorazowego obciążenia portfela” – podsumowuje Perliński.
Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w dniach 27 września – 6 października 2025 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków robiących zakupy online. Próba n = 1005.
Santander Consumer Bank (SBC) jest częścią hiszpańskiej Grupy Santander, która działa na polskim rynku od 2001 roku, choć sam bank rozpoczął działalność w 2006 r. Oferuje on m.in. kredyty gotówkowe i ratalne, lokaty, rachunki oszczędnościowe oraz karty kredytowe. Obecnie – jak informuje na swojej stronie internetowej – bank ma 8 mln klientów w swoich bazach, a cała Grupa Santander Consumer Bank zatrudnia blisko 1,6 tys. pracowników; ma też ponad 18 proc. udziału w rynku kredytów konsumenckich.