Na stacji kolejowej w Sędziszowie powstało Lokalne Centrum Sterowania. W ramach przedsięwzięcia wartego ponad 117 mln zł powstała nowa infrastruktura kolejowa, urządzenia sterownia ruchem kolejowym, plac przeładunkowy o powierzchni 20 tys. m/kw. oraz system umożliwiający śledzenie sytuacji na torach.
Oficjalnego odbioru inwestycji dokonał Dariusz Klimczak. Szef Ministerstwa Infrastruktury jest zdania, że powstanie Lokalnego Centrum Sterowania to przede wszystkim poprawa przepustowości i bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Minister podkreślił także, że LHS pełni kluczową rolę w transporcie towarowym i przemyśle ciężkim.
– Budowa nowej, szerszej infrastruktury, nowoczesnych rozjazdów, placu manewrowego oraz umożliwienie zatrzymywania się tu składów mających nawet 1 tys. metrów sprawia, że potencjał gospodarczy tej część naszego kraju znacząco wzrośnie – powiedział.
– Przeważnie skupiamy się na sektorze pasażerskim. Mamy duże ambicje, ponieważ chcemy w ciągu najbliższych lat przewieźć 500 mln pasażerów rocznie. Równolegle dbamy o część towarową, która w całej Europie zmaga się z pewnymi wyzwaniami, ale my w Polsce staramy się nie tylko inwestować duże pieniądze, ale przede wszystkim kreować strategię państwa, komponującą się z przewozami towarowymi. Sędziszów jest doskonałym przykładem tego, że zmierzamy w dobrym kierunku – ocenił minister.

Inwestycję sfinansowało PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Marcin Protas prezes zarządu spółki wskazał, że przebiegająca przez Sędziszów szerokotorowa linia kolejowa numer 65 ma niemal 400 km i jest najdłuższą tego typu trasą w kraju.
– Przy naszej linii szerokotorowej usytuowanych jest 11 stacji kolejowych, przy których znajdują się terminale logistyczne, gdzie dokonywany jest rozładunek surowców i materiałów, a także ich składowanie. Nasza linia przebiega przez województwo lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie – mówił.
– Pociągi towarowe o masie do 6 tys. ton, przewożące z Ukrainy ogromne ilości surowców są specjalnością LHS-u. Dzięki takim pociągom nasza spółka jest kompatybilna z kolejami ukraińskimi i wysoce konkurencyjna wobec innych przewoźników w Polsce – stwierdził Marcin Protas.
Prezes PKP LHS dodaje, że celem inwestycji jest poprawa ruchu kolejowego. Z kolei Lokalne Centrum Sterowania ma usprawnić organizację pracy, skrócenie czasu planowania ruchu kolejowego na stacji oraz przyjeżdżających i odjeżdżających z Sędziszowa.

Z kolei Wacław Szarek, burmistrz Sędziszowa wskazał, że kolej odgrywa spore znaczenie w historii i funkcjonowaniu miasta. W jego opinii, inwestycja mimo wielu wyzwań została zrealizowana pomyślnie.
W spotkaniu wziął udział także Czesław Siekierski. Świętokrzyski poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego uważa, że budowa Lokalnego Centrum Sterowania w Sędziszowie jest świadectwem tego, że w rozwoju gospodarczym kolej nadal ogrywa znaczącą rolę.
Linia Hutnicza Szerokotorowa to najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce, biegnąca od granicy w Hrubieszowie aż do Sławkowa Południowego. Jest kluczowa dla przemysłu ciężkiego oraz międzynarodowego transportu ładunków, umożliwiając przewozy bez konieczności zmiany rozstawu osi wagonów na granicy polsko-ukraińskiej.
























