Ukazała się pierwsza płyta z utworami, które miały w swoich zbiorach sandomierskie benedyktynki. Krążek nosi tytuł „Musica Sandomiriensis” i znajduje się na nim osiem kompozycji, które powstały głównie w XVIII wieku. Wykonywały je nie tylko zakonnice, ale też inne zespoły religijne działające w tamtym okresie w Sandomierzu, m.in. kapela kolegiacka czy jezuicka. Do nagrań wybrano przede wszystkim arie i koncerty.
Kolekcja rękopisów nutowych, na podstawie których powstała płyta, jest wyjątkowa i składa się z ponad 500 utworów, przechowywanych przez Bibliotekę Diecezjalną w Sandomierzu. Dyrektor placówki, ks. Piotr Tylec poinformował, że zbiór utworów jest świadectwem osiemnastowiecznej kultury muzycznej polskich ośrodków kościelnych i klasztornych.
– Wybrane do nagrania kompozycje stanowią w zdecydowanej większości twórczość anonimową, najpewniej lokalną, będącą cennym zapisem ówczesnej praktyki wykonawczej i kompozytorskiej. Nagranie płyty zostało wykonane z największą dbałością o zachowanie kontekstu historycznego. Tego zadania podjęli się artyści z Zespołu Muzyki Dawnej Il Vento, związani ze środowiskiem krakowskim, którzy specjalizują się w wykonawstwie utworów na kopiach instrumentów z dawnych epok – wyjaśnia duchowny.

Kierownik artystyczny projektu Katarzyna Pilipiuk zaznaczyła, że utwory są wyjątkowe, ponieważ nie jest to typowy barok, z którym kojarzony jest Bach, czy Vivaldi.
– Te kompozycje mają własny, niepowtarzalny styl, co bardzo cenię. Niektóre z nich nawiązują do muzyki ludowej, co dla wytrawnego melomana wydaje się odrobinę szokujące, ale takie rzeczy też się zdarzały i uważam, że należy to pokazywać – stwierdziła.
W jednym z utworów znajdującym się na płycie wykorzystany został pozytyw szkatulny, czyli instrument organowy datowany na początek XVII wieku, jeden z cenniejszych eksponatów Muzeum Diecezjalnego w Sandomierzu. Płyta nagrywana była w dawnym klasztorze sióstr benedyktynek, gdzie obecnie swoją siedzibę ma Wyższe Seminarium Duchowne i Biblioteka Diecezjalna.
Utwory wykonał zespół w składzie: Anna Zawisza – sopran, Helena Poczykowska – alt, Katarzyna Pilipiuk – obój historyczny, Victora Melik – skrzypce barokowe, Anna Huszczo – pozytyw, Elżbieta Górka – skrzypce, Konrad Górka – wiolonczela, Marek Lewandowski – kontrabas.

Płytę może otrzymać każdy. W tym celu należy zgłosić się do siedziby Biblioteki Diecezjalnej w Sandomierzu. Możliwa jest również jej wysyłka po wcześniejszym wypełnieniu formularza dostępnego na stronie internetowej placówki. Do płyty dołączona jest książeczka z informacjami o siostrach benedyktynkach, dziejach zakonu, rękopisach nutowych oraz jak powstawała płyta. Wydawnictwo wzbogacone jest fotografiami, z których większość to zdjęcia archiwalne. Przed nagraniem płyty rękopisy nutowe przeszły konserwację, zostały zdigitalizowane i są dostępne w Internecie.
Siostry benedyktynki były w Sandomierzu od początku XVII wieku. Swoją pracą wpisały się w rozwój kultury duchowej, muzyki, literatury, prowadziły szkołę dla panien z rodów magnackich i szlacheckich. Z powodu odgórnych nakazów carskich nie mogły przyjmować nowicjuszek i w 1903 roku musiały opuścić Sandomierz.
Zadanie zostało zrealizowane w ramach programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pn. Muzyczny ślad. Łączny koszt nagrania i wydania płyty CD wyniósł ponad 55,5 tys. zł, z czego dotacja ministerialna wyniosła 44 tys. 400 zł.























