W Muzeum Dialogu Kultur, które jest oddziałem Muzeum Narodowego w Kielcach odbędzie się dziś (wtorek, 1 marca), o godzinie 17.00 wernisaż wystawy, zatytułowanej „Ofenkachel – kafel do pieca”. Jej autorzy z nowej perspektywy patrzą na dobrze znany przedmiot, którego historia skrywa wiele tajemnic.
Dr Artur Ptak, kierownik i koordynator ekspozycji wyjaśnia, że wystawa w sposób przekrojowy pokazuje ponad 80 różnorodnych kafli z pieców, zwieńczeń i innych okładzin ceramicznych ze zbiorów działów merytorycznych Muzeum Narodowego w Kielcach, takich jak Archeologia, Historia, Rzemiosło Artystyczne oraz Sztuka Ludowa.
Dodaje, że eksponaty pochodzą z różnych okresów.
– Mamy zarówno stare kafle z Bodzentyna z XIV-XV wieku, jak również holenderskie kafle, flizy z wieku XVII i XVIII oraz kilka obiektów z końca XIX wieku. Rozrzut jest bardzo duży jeśli chodzi o epoki. Ale myślę, że dzięki temu ta wystawa będzie ciekawsza i będzie pokazywała proces zmian, jaki występował w dizajnie wnętrzarskim, od średniowiecza do czasów nowożytnych – tłumaczy.
Obok form, które także dziś dobrze znamy, na wystawie znalazły się takie, które nie przypominają zdobnych płytek. Artur Ptak mówi, że wiele wyjaśnia już sam tytuł ekspozycji.
– Nazwę wystawy zaczerpnęliśmy z języka niemieckiego. „Ofenkachel” oznacza w języku niemieckim dosłownie „kafel do pieca”, a samo słowo „kachele” znaczy gliniane naczynie – rodowód bardzo daleki, bardzo stary. Niemniej nawiązuje do tego, że pierwotnie, już w XI wieku, w północnej Europie używano kafli, które wyglądały jak naczynia. One były bardzo głębokie i przypominały bardziej miski lub naczynia służące do codziennego użytku, niż przedmioty, które współcześnie postrzegamy jako kafle – zaznacza.
Sam kafel bardzo ewoluował w ciągu tysiąclecia. Zmieniała się nie tylko jego forma, ale także zdobienia.
– Od XV wieku rozwój ręcznego wytwórstwa kafli występował już bardzo dynamicznie i to wtedy kafle zaczęto zabezpieczać, dekorować polewą przede wszystkim w odcieniach zieleni, brązu, beżu, ale także zdobić ornamentyką roślinną, geometryczną, religijną, symboliczną i magiczną – opisuje koordynator.
Wystawa zostanie otwarta 1 marca i potrwa do 22 maja.