Od czwartku (27 stycznia), w całej Polsce uczniowie klas V-VIII szkół podstawowych oraz młodzież ze szkół średnich będzie uczyła się zdalnie. Rozporządzenie w tej sprawie podpisał minister edukacji i nauki. Powodem jest rosnąca liczba zachorowań na COVID-19.
Barbara Sękalska, nauczycielka matematyki oraz doradca metodyczny w Samorządowym Ośrodku Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach mówi, że nauczanie zdalne jest trudniejsze, tak dla uczniów, jak i nauczycieli. Zarówno jeżeli chodzi o przekazywanie wiedzy, jak i o kształcenie właściwych postaw i kompetencji społecznych.
– Bezpośredni kontakt między uczniami, kontakt nauczyciela z uczniem jest szczególnie cenny. My w szkole kształcimy kompetencje kluczowe, czyli dostarczamy wiedzy, ale też kształcimy pewne umiejętności i postawy. Umiejętność pracy w grupie, indywidualizacja nauczania, kształcenie twórczej postawy jest bardzo ważne – mówi Barbara Sękalska.
Problemem nauki zdalnej jest również przekonanie wielu młodych ludzi, że skoro nauczyciel ich nie widzi, to mogą sobie pozwolić na więcej. Niestety, czasem przyczyniają się do tego rodzice. Przykładem jest odrabianie prac domowych za uczniów.
– To wręcz udział dorosłych czy rodzeństwa starszego w pisaniu sprawdzianów online. Wynika stąd problem, który warto w szkole poruszać. Problem samodzielności pracy, ale też problem uczciwości. Część uczniów, w wyniku edukacji zdalnej może wyrobić w sobie przekonanie, że bycie „sprytnym” się opłaca. A wiemy, że w życiu tak nie jest – twierdzi Barbara Sękalska.
Jej zdaniem dobrze byłoby, gdyby uczniowie na sprawdziany musieli przychodzić do szkoły. Wtedy wiedzieliby, że muszą się uczyć sami, bo ich wiedza zostanie zweryfikowana.
Jak dodaje Barbara Sękalska, nauczyciele ciągle potrzebują wsparcia merytorycznego w zakresie przygotowania i prowadzanie ciekawych lekcji online. Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli przygotował odpowiednie kursy, które cieszą się dużym powodzeniem.
Nauka zdalna potrwa do 27 lutego. W tym czasie w szkołach możliwe będą konsultacje indywidualne i grupowe dla uczniów klas maturalnych.