Kielecki ratusz wdrożył kolejną aplikację, która ma w swoich założeniach przyśpieszyć rozwiązywanie problemów z jakimi borykają się kielczanie. Brak jednak informacji w jakim czasie będą podejmowane interwencje w sprawach zgłaszanych przez kielczan.
Prezydent Kielc, Bogdan Wenta, zaznaczył, że nowa aplikacja jest kolejnym z elementów usprawnienia reagowanie na zgłaszane przez kielczan sprawy.
– Nowa rozwiązanie ma jeszcze bardziej przybliżyć urząd do mieszkańców. Często podczas spotkań mieszkańcami dotyczących indywidualnych, rodzinnych czy grupowych spraw słyszę konkretne spostrzeżenia lub postulaty. Ta aplikacja ma poprawić komunikację, tak by informację o problemach trafiały od razu do właściwego wydziału – mówił
Wiceprezydent Kielc, Bożena Szczypiór, dodaje że aplikacja ma pomóc w rozwiązywaniu codziennych problemów, z którymi borykają się mieszkańcy Kielc. Zastępca prezydenta miasta zaznacza, że do tej pory często pewne problemy były najpierw zgłaszane mediom, a nie odpowiednim wydziałom urzędu miasta.
– Po nowej stronie internetowej ratusza to kolejne narzędzie, które w naszej ocenie pomoże w komunikacji z mieszkańcami. Dzięki aplikacji będziemy mogli sprawniej reagować na zgłaszane przez nich problemy i bolączki. Należy mieć na uwadze, że pewne problemy, na przykład te związane z dziurawymi drogami nie będą z dnia na dzień realizowane. Jednak z pewnością każde z zagadnień będzie podejmowane – zapewnia. – Przez tą aplikację chcielibyśmy by mieszkańcy informowali nas także o barierach architektonicznych, na które napotykają niepełnosprawni.
Leszek Najgeburski, główny specjalista ds. inteligentnego zarządzania zrównoważonym rozwojem, informuje że zgłoszenia w aplikacji można wpisywać w kilku kategoriach.
– Zdefiniowaliśmy cztery główne jednostki Urzędu Miasta, czyli Miejski Zarząd Dróg, Zarząd Transportu Miejskiego, Straż Miejska oraz Wydział Gospodarki Komunalnej i Środowiska. Oprócz nieprawidłowości można zgłaszać także własne pomysły i sugestie. Czy też konkursy. Wraz z uruchomieniem aplikacji mamy konkurs zaadresowany do młodzieży i szkół, w którym można wygrać m.in. hulajnogi elektryczne. Konkurs polega na wskazywaniu gdzie w mieście znajdują się stojaki rowerowe, a nie gdzie chcielibyśmy by były ustawione. Osobnym konkursem jest wskazywanie miejsc parkingowych dla niepełnosprawnych także tych na terenach należących np. do spółdzielni – powiedział.
Mieszkańców poza możliwością zgłoszenia problemu interesuje także czas w jakim zostanie rozwiązany.
Zapytany przez nas o tempo rozwiązania problemów np. łatania dziur rzecznik Miejskiego Zarząd Dróg w Kielcach, Jarosław Skrzydło, stwierdził, że nowa procedura nie różni się zbytnio od zgłoszeń przekazywanych przez mieszkańców, np. telefonicznie. Tak jak miało to miejsce do tej pory.
– Zgłoszenia w sprawie ubytków w drogach, nie wymagają specjalnego rozpatrywania. Sprawa jest kierowana do podmiotu odpowiedzialnego za utrzymanie dróg, czyli w tym przypadku Zieleni Miejskiej. Z kolei czas reakcji jest uzależniony od typu sprawy, czasu powstania ubytku oraz od harmonogramu działań przyjętego przez wykonawcę robót naprawczych. Samo zlecenie wykonania określonych prac jest wysyłane niezwłocznie – tłumaczy.
Aplikacja „Ulepszamy Kielce” jest dostępna w wersji przeglądarkowej oraz w wersji mobilnej. Aktualnie jedynie na telefony z systemem Android.
Koszt przygotowania i wdrożenia programu to 60 tys. zł z uwzględnieniem 85 proc. dofinansowania z Unii Europejskiej.