Nie wszystkie czujniki czadu, które są zainstalowane w naszych domach zadziałają w sytuacji awaryjnej. Gwarancja w tego typu urządzeniach wynosi od dwóch do siedmiu lat, dlatego warto sprawdzić, do kiedy obowiązywała ta z czujnika znajdującego się w naszym mieszkaniu.
Do wymiany są np. niektóre urządzenia przekazane mieszkańcom Kielc przez miasto. W ich przypadku gwarancja wynosiła pięć lat, dlatego osoby, które odebrały je w latach 2016 i 2017 powinny kupić nowe. Program „Stop dla czadu” był realizowany do 2019 roku.
Na opakowaniach urządzeń widnieje informacja dotycząca długości pracy czujnika. Po tym czasie automatycznie zasygnalizuje on konieczność wymiany.
Marcin Bajur z Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach podkreśla, że czujniki należy użytkować zgodnie ze wskazówkami producenta.
– Jeżeli mamy urządzenie, które jest zasilane bateriami, należy je regularnie wymieniać. Każdy czujnik ma także przycisk „test”, który pozwala sprawdzić poprawność działania urządzenia – mówi.
Czujniki należy także prawidłowo zamontować. Najlepiej ustawiać je na wysokości głowy dorosłego człowieka, czyli 1,5 do 2 metrów nad ziemią.
– Jeżeli osoby starsze lub niepełnosprawne mają problem z ich zamontowaniem, mogą zgłosić to do najbliższej komendy straży pożarnej. Wówczas zostanie oddelegowany strażak, który pomoże je odpowiednio przymocować – mówi.
Koszt zakupu urządzenia to około 100 zł.