Oleodruk przedstawiający „Rodzinę Świętą Przy Pracy” prezentuje Muzeum Regionalne w Pińczowie, w ramach cyklu „Obiekt miesiąca”.
Historyk Renata Urban informuje, że eksponat pochodzi z drugiej połowy XIX w. To druk wielobarwny na papierze, o długości 51 cm i szerokości 39 cm.
– Wykonano go w Niemczech. W jego lewym, dolnym rogu widnieje napis „Święta Rodzina” w ośmiu językach: francuskim, niemieckim, angielskim, hiszpańskim, włoskim, niderlandzkim, polskim i rosyjskim – tłumaczy.
W centrum ukazana jest Maryja, Jezus i św. Józef. Wszyscy ze świetlistymi otokami wokół głowy.
– Od lewej strony siedzi Matka Boża, która przędzie. Obok niej stoi dzban z białą lilią, która jest symbolem czystości. Należy nadmienić, że wiele chrześcijańskich wyznań używa śnieżnobiałej lilii do reprezentowania Matki Boskiej. Po środku ukazany jest nastoletni Jezus, który młotkiem uderza w dłuto wykonując otwór w leżącej na ziemi desce. Obok Jezusa, z prawej strony oleodruku stoi wyprostowany św. Józef, który w lewej dłoni trzyma trzon topora ciesielskiego – opowiada Renata Urban.
Historyk dodaje, że pierwsze pełne obrazy i rzeźby przedstawiające życie Najświętszej Rodziny pochodzą dopiero z XIV w. Z kolei już od XVIII zaczęto obchodzić Święto Świętej Rodziny.
– Na stałe do liturgii wprowadzono je za pontyfikatu papieża Leona XIII, który w 1890 r. wydał dekret aprobujący „kult czci zwrócony ku Rodzinie Świętej”. Papież Benedykt XV rozszerzył święto Świętej Rodziny na cały Kościół. Jan Paweł II pisał: „Święta Rodzina to symbol najdoskonalszego złączenia serc”. Powieszenie jej wizerunku w pokoju jest prośbą o roztoczenie opieki nad domem i jego mieszkańcami – podkreśliła Renata Urban.
Oleodruki były popularne w XIX wieku i naśladowały obrazy olejne. To reprodukcje obrazów wykonywane techniką litograficzną na podłożu papierowym lub płótnie. W drugiej połowie XIX w. obrazy olejne wyparły oleodruki.