Szczęście człowieka było tematem przewodnim czwartej edycji projektu „Wczytuję sztukę – warsztaty teatralne”.
W środę uczniowie czterech placówek biorących udział w wydarzeniu, zaprezentowali na scenie Teatru Lalki i Aktora „Kubuś” performatywne czytanie fragmentów „Antygony” Sofoklesa oraz „Hamleta” Williama Szekspira.
Aleksandra Arczewska z „Kubusia” wyjaśniła, że aby wziąć udział w projekcie, zainteresowane szkoły musiały przygotować i wysłać filmiki pokazujące, jak młodzież postrzega szczęście. Spośród dziewięciu prac, zostały wybrane cztery. Ich autorzy zostali zaproszeni na zajęcia.
– Jest to projekt z zakresu edukacji kulturalnej, skierowany do młodzieży w wieku 14-19 lat, którego celem jest zapoznanie czytelników ze specyfiką teatralnej pracy nad tekstem, a także próba podarowania nauczycielom narzędzi metodycznych do pracy z dramatem, nie tylko na lekcjach języka polskiego, ale także podczas prowadzenia kół teatralnych – zaznaczyła.
W projekcie wzięli udział uczniowie Zespołu Szkół nr 3 w Kielcach oraz Zespołu Szkolno- Przedszkolnego w Janiku, a także wychowankowie Akademickiego Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Podzamczu oraz Młodzieżowego Ośrodka Wychowawczego w Kielcach. W pracy twórczej uczestników projektu wspierali wykładowcy Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach, reżyserzy i aktorzy Teatru „Kubuś” oraz aktorzy-goście.
Najmłodsza grupa, bo siódmoklasistów z placówki w Janiku, zdobywała nowe umiejętności pod okiem reżyser Roksany Miner oraz aktorki Anny Iwasiuty, która powiedziała, że jest dumna z uczniów.
– Zadanie było trudne: praca z tekstem, opracowanie go w krótkim czasie, ale wyszli z tarczą. Starałam się przede wszystkim przekazać im, że jest to przygoda, która ma ich czegoś nauczyć, że wszystkie narzędzia, które są nam potrzebne na scenie i w życiu mamy w sobie. To jest cenna lekcja i żałuję tylko, że trwała tak krótko, bo ona pomaga w walce ze stresem, w radzeniu sobie z emocjami, ale również uczy czytania ze zrozumieniem – podkreślała.
Nikola Dryjas, uczennica ze szkoły w Janiku w czytaniu performatywnym wcieliła się rolę Antygony. Cieszyła się z udziału w projekcie.
– Nauczyłam się opanowania głosu, panowania nad nerwami. To, czego się nauczyłam, jak mowa dykcyjna, wykorzystam, w szkole będę mogła sięgać po techniki walki ze stresem. Bardzo polecam te zajęcia, zwłaszcza, gdy ktoś chce zostać aktorem – powiedziała.
Korzyści z udziału w warsztatach widzą także nauczyciele. Anna Buczkowska, dyrektor Zespołu Szkolno-Przedszkolnego w Janiku mówiła, że placówka chętnie angażuje się w działania, które wzbudzają w dzieciach kreatywność. W warsztatach „Wczytuję sztukę” młodzież wzięła udział po raz pierwszy.
– Jestem pod wielkim wrażeniem tego, co uczynili uczniowie. Na pewno takie zajęcia teatralne i pobyt w teatrze wiele wnosi, uczniowie pokazują tę swoją osobowość teatralną. Poznają swoje wrażliwości, chociażby to, jak odnaleźć się w danej sytuacji – stwierdziła.
Organizatorem warsztatów był Teatr Lalki i Aktora „Kubuś” im. Stefana Karskiego. Zadanie było dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.