– Budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego pozwoli na stworzenie systemu transportowego na miarę XXI wieku – przekonywał w Kielcach wiceminister infrastruktury Marcin Horała.
Pełnomocnik rządu ds. CPK rozmawiał w środę ze świętokrzyskimi parlamentarzystami i samorządowcami o inwestycjach kolejowych w regionie.
Poinformował, że w ramach programu inwestycyjnego CPK w województwie świętokrzyskim zostanie wybudowane 73 km nowych linii kolejowych, a ponad 200 już istniejących zostanie zmodernizowanych.
– Realizacja tych inwestycji pozwoli na zdecydowane skrócenie czasu przejazdów i zwiększenie liczby połączeń dalekobieżnych w regionie. Przykładowo, czas przejazdu pomiędzy Kielcami, a Warszawą skróci się do 1 godz. 20 min., to o połowę szybciej niż obecnie. Planujemy, że w ciągu dnia będzie około 16 takich połączeń. Ponadto, powstanie także połączenie z Kielc do Tarnowa, które obecnie w ogóle nie funkcjonuje. Czas przejazdu pomiędzy tymi miastami będzie krótszy niż godzina – wymieniał.
Wiceminister Horała podkreślił, że przez województwo świętokrzyskie będą też przebiegać dwie szprychy kolejowe, z czego skorzystają również mniejsze miasta w regionie.
– To między innymi takie miasta, jak Końskie, Busko-Zdrój czy Skarżysko-Kamienna otrzymają nowe połączenia dalekobieżne, których będzie zdecydowanie więcej niż dotychczas. W ramach realizacji programu inwestycyjnego zniwelowane zostaną zapóźnienia komunikacyjne, wynikające z zaniedbań poprzednich dekad – dodaje.
Marcin Horała zapowiedział także, że jeszcze w tym roku powinien rozpocząć się długo wyczekiwany remont dworca kolejowego w Kielcach.
W ocenie wojewody świętokrzyskiego Zbigniewa Koniusza realizacja ambitnego projektu CPK pozwoli zrewolucjonizować transport kolejowy w województwie świętokrzyskim.
– Podróżowanie w czasie nieco ponad godziny z Kielc do Warszawy czy zupełnie nowa linia z Kielc do Tarnowa, którą będzie można podróżować w czasie krótszym niż godzina to prawdziwa rewolucja. Rozwój infrastruktury kolejowej pozwoli na zdecydowaną poprawę jakości życia nie tylko mieszkańców świętokrzyskiego ale całego kraju – dodaje.
Zdaniem posła Krzysztofa Lipca, prezesa świętokrzyskich struktur Prawa i Sprawiedliwości, CPK jest strategiczną inwestycją dla krajowego transportu. Dodaje, że dwie szprychy, które będą przebiegać przez region zapewnią skomunikowanie poprzez port lotniczy niemal z całym światem. Parlamentarzysta podkreślił, że rząd Prawa i Sprawiedliwości w ciągu ostatnich kilku lat przeznaczył na inwestycje w infrastrukturę kolejową pawie 1 mld zł, co pozwoliło m.in. na modernizację linii numer 8 i 25, a także wielu dworców i obiektów kolejowych.
Anna Krupka, wiceminister kultury dziedzictwa narodowego i sportu zaznacza, że CPK jest przykładem na zrównoważony rozwój całego kraju.
– To ogromne wyzwanie, ale także wielka szansa i ułatwienie dla mieszkańców naszego regionu, zwiększające mobilność i poszerzające także możliwości zatrudnienia – dodaje.
Poseł Marek Kwitek z Prawa i Sprawiedliwości zaznaczył, że Centralny Port Komunikacyjny to olbrzymia szansa zarówno dla rozwoju gospodarczego, jak i turystyki województwa świętokrzyskiego.
– Szprycha numer 6, która będzie przebiegać przez Sandomierz skróci czas podróży do Warszawy z 3 godzin i 36 minut, do zaledwie 1 godziny i 45 minut. Dzięki temu wielu mieszkańców będzie mogło m.in. podejmować pracę w stolicy. Ponadto, CPK to także ogromna inwestycja gospodarcza wpisująca się w ochronę środowiska, zakłada przeniesienie około 30 procent transportu kołowego na kolej – wyjaśnia.
Zdaniem senatora Krzysztofa Słonia, nowe inwestycje kolejowe pozwolą jeszcze skuteczniej przeciwdziałać wykluczeniu komunikacyjnemu.
– Liczę na to, że szprychy, które będą łączyć województwo z CPK będą oknem na świat dla naszego regionu – dodaje.
Pierwsze inwestycje w ramach kolei dużych prędkości związane z projektem Centralnego Portu Komunikacyjnego mają być gotowe do 2027 roku. Natomiast W 2034 roku proces budowy i modernizacji linii kolejowych zostanie zakończony.