Czy świętokrzyskie stanie się „stolicą dwujęzyczności”? Takie plany ma Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach. Instytucja od kilku lat promuje idee dwujęzycznego nauczania w szkołach różnych szczebli. Temu zagadnieniu poświęcony jest także odbywający się w Kielcach II Świętokrzyski Kongres Dwujęzyczności.
Jak mówi Jacek Wołowiec, dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, jeszcze cztery lata temu, Świętokrzyskie było białą plamą na mapie dwujęzyczności. Obecnie oddziałów dwujęzycznych jest 13, natomiast celem ŚCDN-u jest podniesienie tej liczby do 40.
– Mówi się, że jeden język otwiera drzwi, natomiast dwa otwierają okna i drzwi pałaców. Kompetencje językowe w dzisiejszych czasach są niezbędne, dlatego ucząc się danego przedmiotu w języku obcym, np. historii czy matematyki, poza zdobywaniem wiedzy, niejako mimochodem rozwijamy swoje kompetencje językowe. Uczniowie szkół ponadpodstawowych, w których realizowane jest dwujęzyczne nauczanie mają możliwość zdawania matury w języku obcym co stwarza zdecydowanie szersze perspektywy dla rozwoju kariery – dodaje.
Jacek Wołowiec podkreśla, że optymalnym wariantem rozwoju nauczania dwujęzycznego w regionie jest zwiększanie liczby oddziałów dwujęzycznych na etapie edukacji przedszkolnej i szkolnej.
Jak mówi Izabela Krzak-Borkowska, ze Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, obecnie do prowadzenia zajęć dwujęzycznych nie trzeba specjalnie nikogo zachęcać.
– Województwo świętokrzyskie coraz śmielej otwiera się na pomysł kształcenia dwujęzycznego. Coraz więcej placówek decyduje się na ten krok. W nadchodzącym roku szkolnym mamy nadzieję, że w 20 oddziałach przedszkolnych taki model zostanie wprowadzony i będzie kontynuowany w kolejnych klasach. ŚCND w swojej ofercie ma przygotowane kursy pomagające nauczycielom, opracowywanie innowacji pedagogicznych czy wykorzystanie nowoczesnych technologii w procesie dwujęzyczności – wyjaśnia.
Jednym z prekursorów nauczania dwujęzycznego w regionie było II Liceum Ogólnokształcące w Końskich. Jak mówi Beata Salata, dyrektor placówki, wprowadzenie tego rozwiązania dydaktycznego wynikało m.in. z chęci dostosowania się do wymagań i trendów w edukacji a także oczekiwań rynku pracy.
Adam Pancer, nauczyciel historii i wiedzy o społeczeństwie w II Liceum Ogólnokształcącym w Końskich, zaznacza, że metoda prowadzenia zajęć w obcym języku nie różni się diametralnie od tych klasycznym w realizowanych w języku ojczystym.
– Dwujęzyczne nauczanie to duże wyzwanie zarówno dla nauczyciela, jak i uczniów, które jest niesamowicie opłacalne. Poza zdobywaniem wiedzy, rozwija także umiejętności językowe. Pozyskiwanie wiedzy zawsze procentuje – zaznacza.
W trakcie II Świętokrzyskiego Kongresu Dwujęzyczności, nauczyciele i dyrektorzy placówek oświatowych dowiedzieć się mogą m.in. jakim zapleczem dydaktycznym i kadrowym powinna dysponować szkoła dwujęzyczna, oraz jak przygotować kadrę pedagogiczną do wymagań tego typu kształcenia.