W województwie małopolskim otwarto kolejny odcinek trasy S7: ponad 13-kilometrowy fragment Szczepanowice – Widoma.
– Mam nadzieje, że do końca 2023 roku będziemy mogli przyjechać ekspresową „siódemką” z Krakowa do Warszawy i dalej w kierunku Gdańska – stwierdził prezydent Andrzej Duda na otwarciu ponad 13-kilometrowego odcinka drogi S7 na odcinku Szczepanowice – Widoma w województwie małopolskim.
Andrzej Duda zaznaczył, że pierwszy odcinek ekspresowej „siódemki”, po północnej stronie Krakowa, jest symbolicznym wydarzeniem.
– Słomniki dla, których ten fragment stanowi obwodnicę, wreszcie odetchną z ulgą. Mieszkańcy nie będą musieli się mierzyć z setką tysięcy samochodów przejeżdżających przez środek miasta. To wielka inwestycja. To nie tylko w komfort i szybkości podróżowania, ale przede wszystkim w bezpieczeństwo – dodaje.
Prezydent zaznaczył, że obecnie Polska rozwija się równomiernie pod względem inwestycji drogowych. Jak zaznaczył, poza ekspresową S7, realizowana jest także m.in. Via Carpatia, czy trasa S3 do Świnoujścia do granicy Polski z Czechami.
– Polska musi się równo rozwijać. Wszyscy w Polsce zasługują na to, aby mieć dobrą infrastrukturę, która umożliwia właściwe warunki do rozwoju. Bez dróg, dobrej sieci komunikacyjnej nie jest to możliwe. My te możliwości komunikacyjne w całej Polsce realizujemy. Nie faworyzujemy żadnego z regionów, jak to miało miejsce przed 2015 rokiem. To inwestycje z korzyścią nie tylko dla obecnych, ale i przyszłych pokoleń – dodaje.
Jak stwierdził Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, realizacja budowy drogi ekspresowej S7 potwierdza, że rząd Prawa i Sprawiedliwości dotrzymuje słowa, w zakresie inwestycji komunikacyjnych.
– To m.in. dzięki odważnym decyzjom premier Beaty Szydło, ówczesnego ministra finansów Mateusza Morawieckiego, mogliśmy uzyskać finansowanie a w konsekwencji realizację tej inwestycji. Obecnie realizujemy nie tylko drogę ekspresową nr 7. W najbliższych dniach zostanie otwarty kolejny odcinek Via Carpatii na wschodzie naszego kraju, pomiędzy Rzeszowem a Lublinem. W każdej części naszego kraju realizujemy duże inwestycje. Polska jest dziś wielkim placem budowy – stwierdził.
Aby wjechać na nowy odcinek S7 jadąc od Krakowa należy na węźle Widoma zjechać z drogi krajowej nr 7, a następnie po ominięciu Słomnik wjechać na węźle Szczepanowice zjechać ponownie na dk7. Jadąc od strony Kielc – należy postąpić odwrotnie. Taka organizacja ruchu będzie obowiązywać do czasu ukończenia następnych odcinków S7 budowanych w kierunku granicy Małopolski z woj. świętokrzyskim, czyli Miechów – Szczepanowice i Moczydło – Miechów.
Zgodnie z umową podpisaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w styczniu 2018 roku, odcinek w systemie „zaprojektuj i zbuduj” zrealizowała portugalska firma Mota-Engil Central Europe. Koszt inwestycji wyniósł ponad 508 mln zł. W ramach inwestycji m.in. wybudowano 13,1-km odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzły drogowe łączące S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, niezbędne obiekty inżynierskie, a także drogi dojazdowe. Trasa posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowano dwa węzły: Szczepanowice i Widoma, 10 wiaduktów, a także przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i estakadę o długości ponad 680 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
Budowa drogi ekspresowej S7 biegnącej od granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim do Krakowa o długości prawie 56 km została podzielona na odcinki realizacyjne: Moczydło – Miechów, Miechów – Szczepanowice, Szczepanowice – Widoma oraz Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta).
Od lipca 2020 roku trwa budowa odcinka S7 Moczydło – węzeł Miechów. To zadanie ma się zakończyć w 2023 r. Kolejny odcinek S7, między węzłami Miechów i Szczepanowice ma podpisaną umowę z wykonawcą.
W kwietniu br. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę, który dokończy projektowanie i budowę odcinka od węzła Widoma do granic Krakowa. Umowa z poprzednim wykonawcą tego fragmentu – włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) została wypowiedziana przez GDDKiA w grudniu zeszłego roku, ponieważ dotychczasowe tempo prac nie pozwoliłoby na zakończenie ich w uzgodnionym terminie.
TRASA S7
Trasa S7 to jeden z najważniejszych szlaków komunikacyjnych w Polsce o znaczeniu międzynarodowym. Docelowo będzie mieć 720 kilometrów i będzie najdłuższą drogą szybkiego ruchu w kraju.
TRASA S7 – Fot. GDDKiA / Radio Kielce
S7 WARSZAWA – GRÓJEC
Budowę ponad 29 km drogi S7 Warszawa – Grójec, podzielono na trzy odcinki: od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola (6,6 km; zakończenie prac – 2022 r.), od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ (14,8 km; zakończenie prac – 2022 r.). Gotowy jest już odcinek Tarczyn Południe – obwodnica Grójca.
S7 WARSZAWA – PŁOŃSK
Od Warszawy do Płońska trasa jest już dwupasmowa, ale zostanie rozbudowana. Inwestycję podzielono na trzy odcinki: Siedlin – Załuski (prawie 13 km; zakończenie prac – wiosna 2025 r.), Załuski – Modlin (12 km; zakończenie prac – wiosna 2025 r.), Modlin – Czosnków (10 km; zakończenie prac – 2023 r).
S7 WOJEWÓDZTWO ŚWIĘTOKRZYSKIE
Wszystkie odcinki są gotowe.
S7 GRANICA WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO – KRAKÓW
Odcinek S7 Moczydło – Miechów jest częścią 55-kilometrowej trasy S7, która została podzielona na krótsze odcinki realizacyjne: Moczydło – Miechów (18,7 km; zakończenie prac w połowie 2022 r.), Miechów – Szczepanowice (5,3 km; zakończenie prac w 2023 r.), Szczepanowice – Widoma (13,1 km; otwarto dzisiaj), Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Igołomska; 18,3 km).
S7 KRAKÓW – RABKA ZDRÓJ
„Zakopianka” to licząca 102 km długości trasa z Krakowa do Zakopanego. Na odcinku od Krakowa do Rabki Zdroju będzie to trasa S7. W budowie są odcinki: Lubień – Naprawa (7,6 km; zakończenie prac – listopad 2021 r.), Naprawa – Skomielna Biała (3 km wraz z budową tunelu o długości ok. 2 km; zakończenie prac – początek 2022 r., prawdopodobnie maj).