Od dziś (4 października) kierowcy pojadą nowym fragmentem trasy S7. Będzie to kolejny oddany do użytku odcinek tej drogi ekspresowej: od węzła Widoma do węzła Szczepanowice w województwie małopolskim.
Trasa S7 – odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice w województwie małopolskim / Fot. GDDKiA
W ramach wartej ponad 508 mln zł inwestycji wybudowano ponad 13-kilometrowy odcinek dwujezdniowej drogi ekspresowej S7, węzły drogowe łączące S7 z istniejącym układem komunikacyjnym, a także szereg obiektów inżynierskich i dróg dojazdowych. Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) trasa posiada dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdą stronę, z pozostawioną rezerwą na trzeci pas. Wybudowano dwa węzły Szczepanowice i Widoma, 10 wiaduktów, a także przejścia dla zwierząt, przejazdy gospodarcze i estakadę o długości ponad 680 metrów nad linią kolejową, drogami powiatowymi i rzeką Szreniawą.
Jak poinformowało Biuro Prasowe Kancelarii Prezydenta RP, w poniedziałkowym oficjalnym otwarciu trasy weźmie udział prezydent Andrzej Duda.
Trasa S7 – odcinek od węzła Widoma do węzła Szczepanowice w województwie małopolskim / Fot. GDDKiA
Budowa drogi ekspresowej S7 biegnącej od granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim do Krakowa o długości prawie 56 km została podzielona na odcinki realizacyjne: Moczydło – Miechów, Miechów – Szczepanowice, Szczepanowice – Widoma oraz Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta).
Od lipca 2020 roku trwa budowa odcinka S7 Moczydło – węzeł Miechów. To zadanie ma się zakończyć w 2023 r. Kolejny odcinek S7, między węzłami Miechów i Szczepanowice ma podpisaną umowę z wykonawcą. W kwietniu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wybrała wykonawcę, który dokończy projektowanie i budowę odcinka od węzła Widoma do granic Krakowa. Umowa z poprzednim wykonawcą tego fragmentu – włoską firmą Webuild (poprzednia nazwa Salini) została wypowiedziana przez GDDKiA w grudniu zeszłego roku, ponieważ dotychczasowe tempo prac nie pozwoliłoby na zakończenie ich w uzgodnionym terminie.
PLANY DROGOWCÓW
16 odcinków o łącznej długości 192 km oraz 8 odcinków liczących w simie 60 km to plany Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na 2022 rok. Drogowcy ogłoszą przetargi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 oraz Programu Budowy 100 obwodnic realizowanego w okresie 2020-2030. Szczegóły dotyczące terminów na razie nie są znane.
Natomiast jeszcze w tym roku GDDKiA ma ogłosić przetargi na osiem fragmentów liczących 83 km. Będą one dotyczyć dróg ekspresowych S17, S19 i S74 oraz trzech odcinków obwodnic o łącznej długości 19 km. Jak informowaliśmy, niedawno otwarte zostały oferty na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S74 na ponad 16-kilometrowym odcinku Przełom/Mniów – węzeł Kielce Zachód.
WKRÓTCE KOLEJNE ODCINKI S7
Do końca roku otwarte dla kierowców mają zostać kolejne fragmenty szybkich dróg. Będą to autostrada A1 pomiędzy Częstochową a Tuszynem (grudzień), odcinki S19 Lublin – Niedrzwica Duża, Kraśnik – Janów Lubelski, Lasy Janowskie – Zdziary, Rudnik nad Sanem – Nisko oraz obwodnice Kraśnika i Janowa Lubelskiego.
W tym roku gotowych ma być także kilka innych odcinków S7: Tarczyn – obwodnica Grójca, Mława – Strzegowo oraz Strzegowo – Pieńki.
Poza tym otwarte mają zostać odcinki tras S3 (Polkowice – Lubin), S5 (Białe Błota – Szubin), S17 (obwodnica Tomaszowa Lubelskiego) i S61 (Wysokie – Raczki).
BUDOWA OBWODNIC W WOJEWÓDZTWIE ŚWIĘTOKRZYSKIM
W województwie świętokrzyskim, w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic, zrealizowane zostaną cztery inwestycje. Najbardziej zaawansowane są prace nad obwodnicą Wąchocka. Od 2020 roku trwają prace przygotowawcze dla obwodnic Chmielnika i Osieka, a od tego roku dla obwodnicy Starachowic. Dzięki tym inwestycjom z czterech świętokrzyskich miast wyprowadzony zostanie ruch tranzytowy.
Obwodnica Wąchocka – w ciągu drogi krajowej nr 42 – ma kosztować blisko 284 mln zł i powstać do 2024 roku. Docelowo droga o długości ok. 12 km biec będzie nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych planowane jest w przyszłym roku.
W październiku 2020 roku podpisana została natomiast umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla obwodnicy Chmielnika w ciągu dróg krajowych nr 73 i 78. Obwodnica ma mieć ok. 6 km długości i omijać miasto po zachodniej stronie.
Trwają z kolei prace nad przygotowaniem budowy obwodnicy Osieka w ciągu drogi krajowej nr 79. Dokumentacja ma być gotowa do 2023 roku. Obwodnica Osieka planowana jest po południowej stronie miasta, ma mieć ok. 3 km długości.
Od czerwca trwają natomiast prace nad przygotowaniem dokumentacji dla obwodnicy Starachowic w ciągu drogi krajowej nr 42. Planowana droga ma mieć ok. 14 km długości.