Dworzec kolejowy w Skarżysku-Kamiennej został oddany do użytku po gruntownej modernizacji. Przebudowa obiektów rozpoczęła się w 2019 roku. Dzięki niej pochodzący z 1885 roku obiekt odzyskał walory estetyczne i architektoniczne, spełnia również współczesne standardy obsługi podróżnych. Modernizacja kosztowała prawie 30 mln zł.
Szczegóły inwestycji przedstawił Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP SA, który podkreślił, że bez wsparcia rządu Prawa i Sprawiedliwości realizacja największego w historii programu inwestycji dworcowych o wartości około 2 mld zł nie byłaby możliwa.
– Powierzchnia użytkowa skarżyskiego dworca to ponad 4 tys. metrów. Obiekt wyposażony jest w trzy windy dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Ponadto wyposażony jest w zintegrowane systemy sterowania zasilaniem, wentylacją i oświetleniem, Przy modernizacji dworca uwzględniony został aspekt ekologiczny. Obiekt posiada między innymi w zbiornik do magazynowania wód deszczowych o pojemności ponad 20 metrów sześciennych. Zgromadzona w ten sposób woda będzie wykorzystywana między innymi do spłukiwania toalet – wyjaśnia.
Jak stwierdziła Anna Krupka, wiceminister kultury dziedzictwa narodowego i sportu, budynek po remoncie robi niesamowite wrażenie.
– Cieszy mnie, że oprócz modernizacji samego budynku dworca i jego peronów, wybudowane zostanie także przejście podziemne, a nowa infrastruktura jest w stu procentach dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami – dodaje.
Piotr Wawrzyk, wiceminister spraw zagranicznych, podkreślił, że oddanie do użytku zmodernizowanego dworca PKP to historyczny moment dla Skarżyska-Kamiennej.
– To początek łączenia tradycji kolejarskich tego miasta z nowoczesnością. Poprzez tę inwestycję realizowany jest także program Dostępność Plus, który stawia szczególne znaczenie na ułatwienia dla osób niepełnosprawnych i rodzin z dziećmi. To dopiero pierwszy etap modernizacji linii kolejowych. Liczymy na kolejne środki na ten cel dla województwa świętokrzyskiego – dodaje wiceminister.
Poseł Agata Wojtyszek, stwierdziła, że dworzec w Skarżysku-Kamiennej jest miejscem wyjątkowym dla mieszkańców całego regionu.
– Mam nadzieję, że modernizacja dworca, a także ciągły rozwój infrastruktury kolejowej przyczyni się do tego, że przedsiębiorcy będą lokować swoje inwestycje w tym mieście, jak również pozostałych miastach regionu, w Starachowicach czy Ostrowcu Świętokrzyskim. Rozwój gospodarczy będzie możliwy tylko dzięki równomiernej modernizacji infrastruktury drogowej, jak również kolejowej – podkreśla.
Poseł Andrzej Kryj liczy na to, że węzeł kolejowy Skarżysko-Kamienna będzie odgrywał w przyszłości bardzo istotną rolę w życiu gospodarczym regionu i całego kraju.
– Dla mieszkańców północnej części regionu, ten dworzec i ten węzeł kolejowy jest oknem na świat. Cieszy mnie to, że w tym momencie to okno prezentuje się tak dostojnie i okazale. Będzie to także znakomita wizytówka nie tylko Skarżyska, ale i PKP- dodaje.
Poseł Mariusz Gosek z Solidarnej Polski podkreśla, że Skarżysko-Kamienna jest niezaprzeczalnie kolejową stolicą regionu, której wizytówka odzyskała swój dawny blask.
– Równocześnie kontynuowane są prace modernizacyjne na linii numer 25, w śladzie od Skarżyska przez Bliżyn, Stąporków i Końskie aż do Tomaszowa Mazowieckiego. Modernizowana w naszym regionie będzie także linia kolejowa numer 73. Wszystkie prace realizowane są zgodnie z harmonogramem, co świadczy o tym, że deklaracje rządu Zjednoczonej Prawicy są realizowane – komentuje.
Senator Jarosław Rusiecki podkreślał walory zabytkowej architektury dworca kolejowego w Skarżysku. To miejsce ma dla niego wartość sentymentalną, ponieważ jego ojciec pracował na kolei.
– Po wyremontowaniu tego zabytkowego dworca, znaczenie Skarżyska na kolejowej mapie kraju jeszcze wzrośnie – mówił.
Zdaniem parlamentarzysty modernizacja linii nr 25 w kierunku południowo wschodnim jest szczególnie istotna, z uwagi na dalszą potrzebę rozwoju takich przedsiębiorstw jak między innymi Huta Ostrowiec.
Senator Krzysztof Słoń przywołał pamięć wicepremiera Przemysława Gosiewskiego, który przyczynił się do uwzględnienia województwa świętokrzyskiego w programie Polska Wschodnia, dzięki temu możliwy był i jest nadal szereg inwestycji infrastrukturalnych, także w zakresie modernizacji linii kolejowej.
– Dzięki działaniom polskiego rządu w ostatnich latach, przywracamy Polakom to, z czego dumne było wiele pokoleń naszych poprzedników, polską kolej wraz ze wszystkimi towarzyszącymi jej synonimami, bezpieczeństwo, ekologia, punktualność i komfort – dodaje.
Wojewoda świętokrzyski Zbigniew Koniusz zaznacza, że dworzec w Skarżysku od dziś staje się wizytówką miasta, jak również całego regionu.
– Remont Dworca PKP w Skarżysku-Kamiennej jest przykładem tego, jak rząd Prawa i Sprawiedliwość zmienia Polskę. Jeszcze parę lat temu zaniechania sprawiły, że ten budynek był ruiną. Przejmując władze, właśnie taką Polskę otrzymaliśmy, która na szczęście z miesiąca na miesiąc pięknieje i się zmienia – zaznacza.
Andrzej Bętkowski, marszałek województwa przypomniał historię ponad 140-letniego dworca.
– Wielokrotnie niszczony i palony podczas I i II wojny światowej teraz odzyskuje swój dawny blask. To wydarzenie jest niezwykle istotne dla wszystkich mieszkańców Skarżyska-Kamiennej – dodaje.
Remont zabytkowego dworca w Skarżysku kosztował 29,8 mln zł.