– 23 tysięce osób skorzystało dotychczas z porad poprzez Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Pod ogólnopolskim bezpłatnym numerem 800 137 200 pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta. Przy telefonie dyżuruje kilkuset lekarzy, pielęgniarek i położnych – przypomina Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.
– Teleplatforma Pierwszego Kontaktu cieszy się coraz większą popularnością, ponieważ jest to bardzo wygodna forma pomocy medycznej i wspiera nocną i świąteczną opiekę medyczną. Przypominam, że jest to numer ogólnopolski, dlatego bez względu na to, gdzie się znajdujemy, czy jesteśmy u siebie w domu, czy na wakacjach, ten numer warto mieć przy sobie – mówi Beata Szczepanek.
Z konsultantami z teleplatformy można się porozumieć także w języku angielskim, rosyjskim i ukraińskim. Dostosowana jest również dla osób głuchoniemych.
Jak dodaje Beata Szczepanek, pacjenci najczęściej dzwonią i proszą o konsultacje dotyczące między innymi silnego bólu głowy, dreszczy, wysokiej temperatury, czy utrzymujących się torsji.
– Zadaniem medyków jest przeprowadzenie szczegółowego wywiadu i zadecydowanie jakiego typu pomoc jest potrzebna. Być może wystarczy porada lub e-recepta. Natomiast jeżeli lekarz uzna, że stan pacjenta wymaga poszerzonej diagnostyki, wówczas chory uzyska informację o możliwości skontaktowania się z lekarzem dyżurującym w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej. Jeżeli natomiast stan pacjenta będzie poważny, wtedy lekarz zasugeruje skierowanie się na szpitalny oddział ratunkowy, czy wezwanie pogotowia ratunkowego – dodała Beata Szczepanek.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach 18-8, czyli po godzinach pracy poradni podstawowej opieki zdrowotnej. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta.