Dziesięciu wykonawców jest zainteresowanych zaprojektowaniem i wybudowaniem północnego łącznika do obwodnicy Opatowa. Złożone w przetargu oferty opiewają na kwoty od ok. 47 mln do 91,5 mln zł.
Większość propozycji mieści się w kwocie, którą wykonawca przeznaczył na realizację inwestycji, czyli ok. 78 mln zł. Komisja przetargowa przystępuje do analizy ofert w celu wyłonienia tej najkorzystniejszej.
– Dzięki budowie łącznika, stanowiącego uzupełnienie 12-kilometrowej, projektowanej obwodnicy Opatowa, kierowcy podróżujący na trasach Kielce – Lublin czy Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Kraśnik nie będą musieli wjeżdżać do miasta – wyjaśnia Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Obie inwestycje – obwodnica oraz łącznik północny – zrealizowane zostaną w systemie „Projektuj i buduj” w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych.
Łącznik północny połączy węzeł Opatów z drogą krajową nr 74 w okolicy Adamowa. Projektowany jest jako jednojezdniowa droga klasy głównej o długości około 3 km.
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie trasy krajowe o dużym natężeniu ruchu. Są to droga nr 74 Sulejów – Kielce – Kraśnik i droga nr 9 Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Rzeszów. W centrum miasta drogi są wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest całkowicie zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, w jednej trzeciej ciężkich.
Obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym powinny być zrealizowane do 2025 roku.