Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji w Kielcach świętuje jubileusz 70-lecia istnienia. Firma rozpoczęła działalność w 1951 roku z taborem pięciu autobusów obsługujących cztery linie. Obecnie tabor MPK liczy 200 autokarów obsługujących 54 linie miejskie i siedem komercyjnych.
Jak informuje Bogdan Latosiński, przewodniczący rady nadzorczej większościowego udziałowca MPK, spółki Kieleckie Autobusy Spółka Pracownicza, z uwagi na pandemię koronawirusa główne obchody rocznicy powstania przedsiębiorstwa zaplanowano na 22-23 września.
– To ważny jubileusz nie tylko dla byłych i obecnych pracowników spółki, ale także dla wszystkich mieszkańców Kielc. Wrześniowe obchody jubileuszu będą także okazją do pokazania zmian, jakie w ciągu ostatnich 70 lat zaszły w MPK – dodaje.
Bogdan Latosiński podkreśla, że Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji stawia sobie ambitne cele na przyszłość, w tym między innymi kolejne inwestycje, podnoszenie jakości usług i sukcesywna wymiana taboru.
– Z uwagi na pandemię COVID-19 nieco opóźnia się zakup nowego taboru. Chcieliśmy sprowadzić je już pod koniec września, aby móc je zaprezentować w trakcie obchodów. Jednak opóźnienia zakładów produkcyjnych sprawiają, że te powinny pojawić się dopiero w październiku i listopadzie. Łącznie na początku przyszłego roku około 17 nowoczesnych autobusów powinno być już dostępnych dla pasażerów – wyjaśnia.
HISTORIA MPK KIELCE
Początki Komunikacji Miejskiej w Kielcach przypadają 22 lipca 1951 roku. Wówczas, na podstawie Uchwały Prezydenta Miejskiej Rady Narodowej w Kielcach, powstał Wydział, a następnie Zakład Komunikacji Miejskiej w ramach Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Kielcach. Pierwsze 4 linie komunikacyjne zostały uruchomione na trasach: Kielce – Dąbrowa, Kielce – Bukówka, Kielce – Dyminy i Kielce – Białogon. Były obsługiwane przez tabor wypożyczony z Przedsiębiorstwa Państwowej Komunikacji Samochodowej. Początkowo spółka dysponowała pięcioma autobusami, a załoga liczyła 16 osób. Pierwsze autobusy kielecka komunikacja miejska otrzymała w 1954 roku. Było to sześć autobusów marki „Chausson” pochodzących z MZK Warszawa.
1.01.1956 r. Ministerstwo Gospodarki Komunalnej powołało samodzielne przedsiębiorstwo – Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach.
1.01.1975 r. Utworzono Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej, składające się z 5 oddziałów tj. Kielc, Radomia, Ostrowca Św., Skarżyska Kamiennej, Starachowic oraz dwóch Zakładów – Jędrzejowa i Sandomierza. Komunikacja Miejska w tym okresie obejmowała swym zasięgiem 10 miast i ponad 100 wsi obsługującej 726,3 tys. ludności.
1.11.1980 r. Decyzją Wojewody Kieleckiego nastąpiło wyłączenie oddziałów WPKM i powstały samodzielne Miejskie Przedsiębiorstwa Komunikacyjne.
1.01.1981 r. Likwidacja WPKM i powstanie samodzielnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Kielcach, któremu podporządkowano Zakład Komunikacji Miejskiej w Jędrzejowie.
1.01.1990 r. Ze struktury MPK w Kielcach wyłączono Zakład Komunikacji Miejskiej w Jędrzejowie.
1.07.1991 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Kielcach przekształcono w zakład budżetowy – Miejski Zakład Komunikacji w Kielcach.
2001 r. Uroczyste obchody 50-lecia Komunikacji Miejskiej w Kielcach.
2002 r. Przekształcenie zakładu budżetowego MZK w Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacji Spółka z o.o.