Rząd wypowiada wojnę piratom drogowym. Rada Ministrów przyjęła właśnie kierunki zmian, które zmierzają do zaostrzenia kar za łamanie przepisów ruchu drogowego. Kierowcy, który przekroczy prędkość o ponad 30 kilometrów grozi mandat w wysokości 3,5 tys. zł kary. Dziś jest to 500 złotych. Przy powtórnym złamaniu tego przepisu kara wzrasta do 5 tys. zł.
Wysokość ubezpieczenia OC ma zależeć od liczby punktów karnych, które zgromadził kierowca. Rząd proponuje również podwyższenie maksymalnej grzywny za wykroczenia drogowe z 5 do 30 tys. zł.
Zapytaliśmy mieszkańców Kielc, co sądzą o planowanym zaostrzeniu kar dla kierowców łamiących przepisy. Większość uważa, że kierunek jest właściwy. – Byłby to bat na kierowców. Szczególnie tych którzy jeżdżą brawurowo i nie przestrzegają żadnych przepisów – mówi jeden z mężczyzn i dodaje że to bardzo dobry pomysł.
Podobnie sądzi pytana przez nas kobieta. – To jest potrzebne i konieczne, ponieważ ostatnie tragiczne wypadki pokazują że trzeba coś zrobić by zmusić kierowców do ostrożnej jazdy.
Inny z kielczan uważa, że kary i mandaty powinny być adekwatne do zarobków, ponieważ wtedy ich dotkliwość i skuteczność byłaby dla wszystkich podobna. – Jeśli ktoś dużo zarabia to proporcjonalnie powinien płacić wyższe mandaty. Inaczej będzie czuł się bezkarny.
Nasi rozmówcy zwracali także uwagę na to by kary dotyczące przekroczenia prędkości o 50 km/h rzeczywiście podnieść natomiast utrzymać niższe mandaty za niewielkie przekroczenie dozwolonej prędkości.
Dariusz Kałwa, prezes Polskiego Związku Motorowego w Kielcach spodziewa się, że zaostrzenie kar doprowadzi do mniejszej liczby wykroczeń na drogach. Jednak część z rządowych propozycji uważa za kontrowersyjne. Wśród pomysłów, które wymagają dopracowania wymienia kary za przekroczenie prędkości. Jego zdaniem powinny być zróżnicowane w zależności czy przekroczenie przyczyniło się do stworzenia zagrożenia na drodze, czy nie.
Druga kontrowersyjna propozycja to uzależnienie wysokości ubezpieczenia OC od tego ile punktów karnych ma kierowca. – Nie wiem czy agent ubezpieczeniowy powinien wiedzieć takie rzeczy. To są w końcu dane osobowe, które chroni RODO – tłumaczy Dariusz Kałwa. Jego zdaniem kierowców do zgodnej z przepisami jazdy najbardziej przekona nie kara finansowa, tylko zmiana dotycząca punktów karnych.
– Punkty karne będą się przedawniały dopiero po dwóch latach. To będzie chyba najbardziej dotkliwa kara dla kierujących pojazdami. Bowiem te punkty karne skutkują koniecznością zdawania kolejnego egzaminu czy dodatkowymi lekcjami – mówi Dariusz Kałwa.
Prezes PZM w Kielcach uważa, że zaostrzenie kar powinno dotyczyć nie tylko kierowców. – Również piesi oraz rowerzyści, którzy doprowadzają do niebezpiecznych sytuacji na drodze muszą ponosić większą odpowiedzialność – uważa Dariusz Kałwa.
Joanna Żelezik z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach mówi, że najczęstszym problemem na świętokrzyskich drogach są kierowcy, którą jeżdżą zbyt szybko. W czerwcu takich osób było prawie 7,5 tysiąca, z czego w ponad 2,7 tysiąca przypadkach do przekroczenia prędkości doszło w pobliżu przejść dla pieszych. Również w czerwcu na świętokrzyskich drogach policjanci ujawnili ponad 170 nietrzeźwych kierowców.
Według policyjnych danych w 2020 roku w naszym kraju zgłoszono ponad 23,5 tysiąca wypadków drogowych. Zginęło w nich prawie 2,5 tysiąca osób, a ponad 26 tys. zostało rannych.
Najważniejsze rozwiązania
- Umożliwiono nakładanie przez organy kontroli ruchu drogowego i orzekania przez sądy wyższych kar pieniężnych za szczególnie niebezpieczne wykroczenia:
– podwyższono dolną granicę wymiaru kar grzywny za zachowania, które zostały uznane za najbardziej niebezpieczne m.in. naruszaniu praw osób pieszych, niestosowanie się do znaków drogowych i sygnalizacji świetlnej, naruszaniu dopuszczalnych prędkości jazdy;
– podwyższono maksymalną wysokość grzywny z 5 tys. zł do 30 tys. zł w przypadku wykroczeń drogowych;
– podwyższono maksymalną wysokość grzywny do 3,5 tys. zł w postępowaniu mandatowym;
– podwyższono mandat karny w wysokości do 5 tys. zł za przekroczenie dopuszczalnej prędkość jazdy o ponad 30 km/h, natomiast w przypadku recydywy grzywna mandatu będzie wynosiła od 3 tys. zł do 5 tys. zł.
- Wpływy z grzywien będą przekazywane do Krajowego Funduszu Drogowego.
- Kierunkowo uzgodniono zmiany w zakresie orzekania przez sądy wyższych kar pozbawienia wolności przez kierowców prowadzących w stanie nietrzeźwości. Zaostrzenie przepisów zostanie omówione przez ministrów właściwych do spraw infrastruktury i sprawiedliwości. Zaostrzenie kar będzie dotyczyć:
– prowadzenia pojazdu mechanicznego w stanie nietrzeźwości;
– przestępstw drogowych, popełnionych w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego grozić;
– przestępstw drogowych popełnionych w stanie nietrzeźwości po raz kolejny.
- Umożliwiono orzeczenie renty bezpośrednio w postępowaniu karnym:
– obowiązek wypłaty renty przez sprawce przestępstwa umyślnego ze skutkiem śmiertelnym;
– przyznanie renty przez sąd będzie miało miejsce z urzędu, bez jakiegokolwiek wniosku osoby uprawnionej lub prokuratora.
- Wprowadzono instytucję czasowego niedopuszczenia do ruchu pojazdu, jeśli kierowała nim osoba nie posiadająca wymaganego uprawnienia:
– czasowe niedopuszczeniu pojazdu do ruchu na okres 3 miesięcy;
– wprowadzenie kary pieniężnej w wysokości 10 tys. zł.
- Zaproponowano zmianę systemu dotyczącego punktów karnych:
– punkty będą kasowane dopiero po upływie 2 lat;
– za naruszenie przepisów ruchu drogowego kierowca będzie mógł dostać nawet 15 punktów karnych, obecnie maksymalna liczba punktów za niektóre wykroczenia to 10;
– zniesiono szkolenia, po odbyciu których liczba punktów otrzymanych przez kierowcę ulegała zmniejszeniu.
- Uzależniono wysokość składki OC od liczby punktów karnych:
– umożliwiono udostępnienie podmiotom ubezpieczeniowym danych z CEPiK i dostosowanie stawek ubezpieczeń komunikacyjnych do historii wykroczeń kierowcy oraz otrzymanych przez niego punktów karnych.
Projekt ustawy zostanie przyjęty przez Radę Ministrów po dokonaniu korekt legislacyjnych wynikających z przebiegu dyskusji na Radzie Ministrów oraz finalnych uzgodnień między ministrem infrastruktury i ministrem sprawiedliwości w zakresie zmian w kodeksie karnym.