Dwa tysiące złotych stracił mieszkaniec gminy Bodzechów, oszukany przez dwóch mężczyzn, podających się za pracowników banków i policji.
Czujność pokrzywdzonego uśpił fakt, że fałszywy policjant dzwonił z numeru, który jego telefon zidentyfikował jako „Komenda Główna Policji”. Natomiast podczas połączenia z rzekomym „konsultantem” banku, aparat wyświetlał oficjalny numer banku.
Jak informuje Ewelina Wrzesień, oficer prasowy Komendy Powiatowej Policji w Ostrowcu Świętokrzyskim, dzwoniący poinformowali mężczyznę o podejrzanym przelewie z jego konta w wysokości 600 zł.
– Fałszywy pracownik banku twierdził, że istnieje możliwość zablokowania wypłaty poprzez zainstalowanie odpowiedniej aplikacji oraz przeskanowanie telefonu pod kątem wirusów. Aplikacja miała dodatkowo zapewnić bezpieczeństwo finansowe przed kolejnymi kradzieżami pieniędzy z konta bankowego. Zaniepokojony sytuacją i niczego nieświadomy mężczyzna wykonywał wszystkie polecenia fałszywego pracownika banku. Tym sposobem z konta mężczyzny zniknęło 2 tys. zł – relacjonuje.
Policjantka przypomina i ostrzega, że pracownicy banku nigdy nie proszą o podanie loginu i hasła do konta, a tym bardziej kodu autoryzacyjnego SMS. Nie polecają też instalowania aplikacji, z której mogą wykonywać ruchy na koncie klienta. Natomiast tożsamość konsultanta zawsze można potwierdzić, dzwoniąc na infolinię. O wszelkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast poinformować policję dzwoniąc na numer alarmowy 112.
Policjanci ostrzegają i radzą:
– bądź ostrożny w kontaktach telefonicznych z nieznajomymi, nawet rzekomymi pracownikami banku,
– chroń swoje dane, w tym również numery telefonów,
– nawet nie zorientujesz się, że zamiast SMS-a od krewnych czy znajomych, do których masz zaufanie, dostaniesz wiadomość od cyberoszustów (np. z prośbą o podanie kodu BLIK czy zlecenie przelewu) i stracisz swoje pieniądze,
– nie instaluj dodatkowych programów na urządzeniach, z których logujesz się do bankowości elektronicznej. Czerwona lampka powinna zapalić się zwłaszcza, gdy osoba podająca się za pracownika banku wymaga zainstalowania jakiegokolwiek oprogramowania czy aplikacji do zdalnej obsługi telefonu komórkowego czy pulpitu. W takiej sytuacji rozłącz się i najlepiej z innego aparatu telefonicznego zadzwoń do biura obsługi klienta banku,
– nie udostępniaj telefonicznie nikomu swoich danych do logowania w internetowym systemie bankowości elektronicznej, nawet pracownikom banku,
– nie autoryzuj przelewów, których sam nie wykonujesz. Nie podawaj żadnych kodów autoryzacyjnych w przypadku, kiedy ktoś do Ciebie dzwoni (niezależnie z jakiego numeru).
– nie otwieraj przesyłanych linków, nie znając ich nadawcy ani zawartości,
– podejrzewając, że ktoś próbuje Cię oszukać, natychmiast powiadom policję.