Narodowy Program Wsparcia Uczniów po Pandemii nabiera tempa. Przemysław Czarnek, minister edukacji i nauki przygotował cztery projekty, które mają pomóc dzieciom, w powrocie do nauki stacjonarnej.
Jednym z nich jest projekt „WF z AWF”, dzięki któremu w szkołach będą powstawały Sport Kluby, gdzie uczniowie będą mieli dodatkowe zajęcia ruchowe.
Nauczyciele wychowania fizycznego oraz edukacji wczesnoszkolnej, od 7 lipca mogą zgłaszać chęć uruchomienia takiego klubu w swojej placówce. Zajęcia sfinansuje ministerstwo. Warunkiem jest, by prowadzący treningi wcześniej zostali przeszkoleni przez specjalistów z Akademii Wychowania Fizycznego. Nauczyciele z całej Polski od kilku miesięcy zgłaszali swój akces do tego programu.
Joanna Sośnicka, która koordynuje projekt w krakowskiej AWF mówi, że szkolenia pierwszego etapu ciągle trwają. Oprócz nauczycieli z naszego regionu, biorą w nich udział też wuefiści z Podkarpacia i Małopolski. W sumie AWF przeszkoli około 3 tys. nauczycieli. Joanna Sośnicka podkreśla, że zainteresowanie programem było ogromne.
– Jeżeli chodzi o nauczycieli z klas 4-8, to mamy wszystkie terminy zapełnione w lipcu. W każdej grupie jest 120 osób. W przypadku nauczycieli klas 1-3, lipiec również jest zapełniony w 100 proc. – informuje Joanna Sośnicka.
Drugim dużym projektem Narodowego Programu Wsparcia Uczniów po Pandemii są dodatkowe zajęcia wspomagające. Katarzyna Nowacka, świętokrzyski wicekurator oświaty mówi, że takie wsparcie jest uczniom potrzebne, ponieważ przez wiele miesięcy uczestniczyli oni w nauczaniu zdalnym.
– Wiemy, że nie jest ono tak efektywne, jak bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniem. Zakładamy, że większość uczniów będzie miała problem i zaległości w nauce. Już pod koniec tego roku szkolnego dyrektorzy szkół mogli wystąpić o pieniądze na zorganizowanie zajęć wyrównawczych. Odbywało się to od 31 maja do 25 czerwca – informuje Katarzyna Nowacka.
Kolejne zajęcia można planować od 2 września do końca grudnia. Dyrektorzy szkół decydują z jakich przedmiotów w ich placówce potrzebne są zajęcia wyrównawcze.
Trzeci projekt Ministra Edukacji i Nauki zakłada sfinansowanie wsparcia psychologiczno-pedagogicznego uczniów, ale też nauczycieli. Czwarty natomiast ma za zadania ochronę wzroku dzieci, które przez wiele miesięcy uczyły się przed ekranem komputera.
W sumie na wszystkie cztery projekty resort przeznaczył około 224 mln zł.