Jakie są zadania sztabu kryzysowego na poziomie gminy i jak szybko jest w stanie zadziałać zespół zarządzania kryzysowego w przypadku zaistnienia sytuacji zagrożenia?
KIELCE
„Sztab Kryzysowy, który podlega pod Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Urzędu Miasta Kielce na bieżąco analizuje i ocenia ryzyko, w sytuacjach niebezpiecznych dla mieszkańców miasta” – zapewnia Tomasz Porębski, rzecznik Prezydenta Miasta Kielce.
– Zagrożenia, które pojawiają się na terenie miasta są przez nas stale monitorowane i analizowane. To oznacza, że takie czynności są realizowane przez 7 dni w tygodniu, 24h na dobę. W tym celu, w urzędzie miasta funkcjonuje Centrum Zarządzania Kryzysowego, powołane przez prezydenta miasta, w ramach Biura Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UM Kielce – mówi Tomasz Porębski.
Jakimi procedurami kierują się pracownicy Centrum Powiadamiania Kryzysowego w czasie zagrożenia?
– Podstawą działań w sytuacji zagrożenia jest Plan Zarządzania Kryzysowego. Jest to specjalny dokument, w którym opisane są niebezpieczeństwa i procedury postępowania – wyjaśnia rzecznik.
Ocena zagrożenia sytuacji, jak i wykonywane czynności są przeprowadzane przy współpracy ze służbami ratunkowymi.
– Analiza zagrożeń jest dokonywana w każdej formie, przy współpracy wszystkich służb odpowiedzialnych za bezpieczeństwo mieszkańców. Pracownicy Centrum Zarządzania Kryzysowego w sytuacji kryzysowej, działają również osobiście, na miejscu zdarzenia. Jeśli istnieje potrzeba rozszerzenia działań, niezwłocznie zostaje powiadomiony sztab kryzysowy – dodaje Tomasz Porębski.
Biuro Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego UM Kielce apeluje, by w sytuacji zagrożenia, niezwłocznie zadzwonić pod numer 112, 999,998,997 lub 996.
OPATÓW
Jak poinformował Radio Kielce Kamil Wiatrowski pracownik ds. zarządzania kryzysowego i porządku w wydziale zarządzania kryzysowego opatowskiego starostwa, po otrzymaniu komunikatów o niebezpiecznych zjawiskach pogodowych lub hydrologicznych natychmiast wysyłane są informacje do poszczególnych gmin. Zawierają one dane dotyczące rodzaju zagrożenia, a także czasu jego występowania. Następnie samorządy publikują je do publicznej wiadomości na swoich stronach internetowych.
W razie gdy zagrożenie staje się bardziej realne, np. powódź, wówczas starosta zwołuje Powiatowy Zespół Zarządzania Kryzysowego i staje na jego czele. W tym gremium zasiadają również zastępcy szefa zespołu, czyli np. komendanci straży pożarnej i policji.
Powołany zespół pełni całodobową służbę dyżurną. Koordynuje działania związane z logistyką, planowaniem działań, usuwaniem skutków sytuacji kryzysowych czy zabezpieczeniem opieki zdrowotnej i pomocy socjalnej.
OSTROWIEC ŚW.
W Starostwie Powiatowym w Ostrowcu Świętokrzyskim pełniony jest całodobowy dyżur straży miejskiej, która w przypadku otrzymania informacji o sytuacjach kryzysowych powiadamia osoby funkcyjne w starostwie (starosta, wicestarosta, sekretarz).
Natomiast w przypadku otrzymania komunikatu ze Świętokrzyskiego Urzędu Wojewódzkiego, o możliwości wystąpienia np. niebezpiecznych zjawisk meteorologicznych, pracownik Zespołu Bezpieczeństwa Publicznego, Obronności i Zarzadzania Kryzysowego przesyła niezwłocznie do poszczególnych gmin.
W przypadku wystąpienia na terenie powiatu ostrowieckiego sytuacji kryzysowych szef Powiatowego Zespołu Zarządzania Kryzysowego może zwołać posiedzenie Zespołu (najczęściej w okrojonym składzie – adekwatnie do występującej sytuacji). Wypracowane na posiedzeniu koncepcje/wnioski kieruje do poszczególnych służb do realizacji. Starosta ostrowiecki lub jego przedstawiciel biorą udział w posiedzeniach wojewódzkiego/gminnych zespołów zarządzania kryzysowego.
W przypadku wystąpienia sytuacji kryzysowej przekraczającej granice jednej gminy koordynację działań ratowniczych przejmuje Starosta ostrowiecki lub jego przedstawiciel.
PIŃCZÓW
Marcin Kozłowski, sekretarz gminy i członek zespołu kryzysowego informuje, że w obliczu zagrożenia, burmistrz jako główny koordynator i szef zespołu, niezwłocznie zwołuje sztab kryzysowy, który składa się z kilkunastu osób. Są to przedstawiciele urzędu, naczelnicy wydziałów, komendanci służb powiatowych w tym straży pożarnej oraz policji, a także kierownicy jednostek organizacyjnych.
– Niezwłocznie się spotykamy i omawiamy zagrożenie. Wówczas podejmowane są konkretne działania. Główne cele to koordynacja działań, zapobieganie sytuacjom kryzysowych, usuwanie ich skutków i wydawanie dyspozycji dla poszczególnych służb, w zależności od zagrożenia, czy to jest powódź, pożar czy innego rodzaju zagrożenie – mówi.
Dodaje, że sztab powoływany jest w sytuacjach ekstremalnych np. w momencie katastrofy drogowej, wycieku gazu, awarii wodociągowych, nawałnic, powodzi, podtopień itp.
– Bezpieczeństwo mieszkańców jest sprawą ważną, wiec zespół musi działać bardzo szybko -dodaje.
– Wszystko jest jednak uzależnione od pory. Jeśli do zdarzenia dochodzi w godzinach pracy, to spotykamy się w ciągu 10-15 min, a jeśli w godzinach popołudniowych, wieczornych czy nocnych ten czas jest trochę dłuższy. Niemniej jednak cały czas jesteśmy pod telefonami. Wiele decyzji zapada telefonicznie. Większość z nas ma służbowe telefony, dlatego musimy być dyspozycyjni cały czas – mówi.
Stanisław Ryznar, naczelnik wydziału rolnictwa i gospodarki mieniem w urzędzie dodaje, że gmina dysponuje też magazynem przeciwpowodziowym. Wydawane są tam worki z piaskiem, plandeki itd.
– To są pierwsze działania sztabu, następnie w zależności jak dane zdarzenie przebiega, jakie są straty i jakie szkody, wówczas jest uruchamiana procedura szacowania strat, występowania wojewody o wsparcie, do pomocy społecznej dla rodzin. Jeżeli zaś są straty w rolnictwie powoływana jest specjalna komisja, która dokonuje szacowania strat. Wszystkie działania są adekwatne do rozwoju sytuacji – dodaje.
Jeśli zagrożenie wykracza poza teren gminy sztab jest powoływany w powiecie czy w województwie. W spotkaniach tych również uczestniczy burmistrz danej gminy.
SKARŻYSKO-KAMIENNA
Z kolei w Skarżysku całodobowo można kontaktować się z monitoringiem miejskim pod numerem telefonu 41 25 20 193. Miasto zapewnia pomoc w zakresie ochrony przeciwpowodziowej, resztą prac w przypadku wystąpienia zniszczeń zajmuje się straż pożarna czy inne służby ratunkowe.
STARACHOWICE
W powiecie starachowickim, kiedy ucierpią mieszkańcy minimum dwóch gmin, zespół zarządzania kryzysowego rozpoczyna działania.
W większości przypadków działania są prowadzone przez odpowiednie służby – straż pożarna, policję czy pogotowie. Sam powiat nie dysponuje bowiem odpowiednim sprzętem do ewentualnego usuwania szkód. Informacje o potrzebie udzielenia pomocy można przekazywać w godzinach pracy starostwa telefonicznie na numer 41 276 09 21.
W Urzędzie Miejskim Starachowice funkcjonuje całodobowy numer obsługiwany przez jednego z pracowników, odpowiedzialnych za pomoc w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych – 664 135 271.
Pomoc gminy obejmuje udostępnienie worków i piasku, którymi można zabezpieczyć posesję przed zalaniem, można tu też wypożyczyć łopaty, jednak pracę mieszkańcy muszą zorganizować we własnym zakresie. W przypadku zniszczeń wywołanych przez burze czy nawałnice pomoc udzielana jest przez przede wszystkim przez strażaków i do jednostki PSP należy zgłaszać takie potrzeby na numer 41 274 53 89 lub alarmowy 112.