Łączy dwa województwa – małopolskie i świętokrzyskie. Do niedawna była to jedyna trasa, łącząca wschodnią część Małopolski w kierunku Warszawy. To zdaniem wielu niezwykła gratka dla miłośników obiektów mostowych – jeden z ładniejszych polskich mostów – most w Szczucinie. Odkrywamy też nieznaną historię mostu z czasu II wojny światowej.
Zielony, ponad 400-metrowy, o szerokości 9,5 m most pochodzi z 1953 r. Ma trzy przęsła. Dwa o długości 72 m i trzecie o długości 84 m. Ma też cztery podpory. Jego projektantami byli: Eugeniusz Hildebrandt i Zygmunt Pieślak z Biura Konstrukcyjnego Ministerstwa Komunikacji.
Most w tym miejscu funkcjonuje od 1925 roku. Henryk Góra z Pacanowa informuje, że pierwotnie był to most kolejowo-drogowy, drewniany, pośrodku z torowiskiem kolei wąskotorowej, kursującej na trasie Jędrzejów – Szczucin. Przeprawa ta została jednak zniszczona w 1939 roku, później odbudowana przez Niemców i ponownie zniszczona pod koniec II wojny światowej. Most został odbudowany w 1953 roku. Wówczas na moście metalowym torowisko przesunięto na stronę południowo-zachodnią. Przez długie lata pełnił podwójną funkcję.
– Około 50 lat temu torowisko zostało zalane asfaltem. Wówczas przeprawa stała się wyłącznie mostem drogowym, przez który przebiega obecnie droga krajowa nr 73, prowadząca od Rataj w gminie Pacanów w stronę Jasła. Kolejka kończyła swój bieg w Ratajach. Tuż przed mostem zakręcała. Czynna była jeszcze parę lat – opowiada pan Henryk.
Dodaje, że było czuć pod kołami samochodu niedokładnie zalane szyny i podkłady. Później torowisko usunięto.
– Most był osłaniany z obu stron rogatkami. W momencie, kiedy nadjeżdżała ciuchcia zamykano ruch drogowy. Była również żółta budka dróżnika. Znajdowała się po małopolskiej stronie do końca lat 90 – dodał.
W 2013 roku przeprowadzony został tam gruntowny remont, jednak na początku stycznia wystąpiła awaria, która sprawiła, że most został zamknięty dla ruchu na kilka godzin. Mimo to, zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad z oddziałem w Kielcach przebudowa nie jest konieczna. Przeprawa jest jednak wąska. To zmora kierowców ciężarówek.
Most w Szczucinie ma swojego brata bliźniaka. Jest nim włocławski most, który jest jednak nieco większy od tego w Szczucinie.
Podczas okupacji niemieckiej most most był celem ataku partyzantów Armii Krajowej. Opowiada o tym kolejny odcinek słuchowiska Obrazy Wojennych Zdarzeń