Systemy bezpieczeństwa zintegrowane z Centrum Zarządzania Tunelem na Południowej Obwodnicy Warszawy zapewniają łączność ze służbami ratunkowymi bez konieczności użycia telefonów komórkowych – zaznaczył warszawski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Dodano, że Centrum Zarządzania Tunelem będzie działać całą dobę, przez siedem dni w tygodniu.
W środę na stronie warszawskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad opublikowano komunikat dotyczący Centrum Zarządzania Tunelem, które ma zapewnić komunikację ze służbami ratunkowymi. „Centrum Zarządzania Tunelem będzie odpowiedzialne za zarządzanie systemami zamontowanymi w tunelu w ciągu S2 Południowej Obwodnicy Warszawy” – przekazano w komunikacie.
„Do niego trafią informacje z czujników i kamer zainstalowanych w obu nawach. Pracownicy naszego Centrum, przez 24 godziny na dobę, siedem dni w tygodniu, będą kontrolować sytuację w tunelu i dbać o bezpieczeństwo jego użytkowników” – zaznaczono.
Zaawansowany system
Według zapowiedzi monitoring w tunelu na ursynowskim odcinku POW będzie prowadzony za pośrednictwem „zaawansowanych i rozbudowanych systemów bezpieczeństwa”. „W ich skład wejdą liniowe czujniki pożarowe zlokalizowane pod każdym pasem ruchu oraz liczący 130 kamer monitoring wizyjny. Został on wyposażony w funkcję identyfikacji zdarzeń, np. jazdy pod prąd, jak również w funkcję kontrolującą liczbę pojazdów wjeżdżających i wyjeżdżających z tunelu” – podkreślono.
Podano także, że na całej długości tunelu, co ok. 125 metrów w ścianach zewnętrznych wybudowano nisze z punktami alarmowymi, gdzie każda z nisz wyposażona będzie w telefon alarmowy, dwie gaśnice i koc gaśniczy. „Dodatkowo posiadać będzie syrenę alarmową, która będzie pełniła funkcję dźwiękowego systemu ostrzegania” – poinformowano.
Zapewniono również, że tunel S2 pod Ursynowem jest zgodny dyrektywą tunelową Unii Europejskiej, która zawiera opis wymagań bezpieczeństwa, jakie spełnić muszą tunele wchodzące w skład transeuropejskiej sieci drogowej. „Zgodnie z tymi zapisami tunel pod Ursynowem wyposażony będzie w system zasilania podstawowego i awaryjnego, oświetlenie podstawowe, awaryjne oraz ewakuacyjne” – wskazano.
„W układzie wentylacji zamontowany zostanie system pomiaru stężenia tlenku węgla i tlenku azotu. Automatycznie kontrolowana będzie widoczność w tunelu, a czujniki będą mogły wykryć i zasygnalizować pożar. Obiekt pod Ursynowem wyposażony będzie w sieć punktów alarmowych oraz system komunikacji radiowej służb ratowniczych i porządkowych. W tunelu znajdują się również hydranty przeciwpożarowe, odwodnienie, kanalizacja deszczowa, przeciwpożarowa i drenażowa” – dodano.
Rozmowy ws. sygnału GSM
Warszawski oddział GDDKiA w swoim komunikacie odniósł się także do wzmocnienia w tunelu sygnału GSM. „Podjęliśmy rozmowy z przedstawicielami operatorów komercyjnych sieci telekomunikacyjnych. Tak więc dopiero na początku 2020 r., po przedstawieniu przez operatorów dokumentacji technicznej, rozmowy te nabrały charakteru merytorycznego” – napisano w komunikacie.
„Pierwsze rozmowy operatorów z GDDKiA miały miejsce pod koniec 2016 r., ale to dopiero w marcu 2020 r. otrzymaliśmy koncepcję założeń, związanych ze wzmocnieniem sygnału GSM w tunelu, co pozwoliło nam podjąć dalsze rozmowy. GDDKiA wskazała wnioskodawcom warunki, które powinni spełnić w celu zawarcia porozumienia niezbędnego do komercyjnej rozbudowy sieci GSM, jednakże do dziś nie zostały one zaakceptowane. Ponadto ze strony operatorów sieci telekomunikacyjnych pojawiły się dodatkowe wymagania dotyczące usytuowania anten na wyrzutniach spalin – co nie jest możliwe ze względów projektowych” – wytłumaczono.
Podkreślono, że obecnie zaprojektowane i wykonane systemy wyposażenia tunelu zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa. „Nie widzimy jednak przeszkód, żeby dodatkowo zwiększyć użytkownikom komfort przejazdu tunelem i dlatego jesteśmy otwarci na dalsze rozmowy z operatorami telekomunikacyjnymi. Liczymy, że będą one merytoryczne i konstruktywne” – podano.
„Działanie telefonów, w tym telefonów alarmowych w tunelu, pozostaje bez wpływu na bezpieczeństwo jego użytkowników. Podstawową rolę w tym zakresie pełnić będzie bowiem grupa wykwalifikowanych pracowników Centrum Zarządzania Tunelem monitorujących całodobowo sytuację w tunelu za pomocą zaawansowanych systemów bezpieczeństwa i kamer” – dodano.