– Politycy zrobili to co do nich należało, teraz wszystko w rękach inżynierów – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w trakcie konferencji dotyczącej remontu i przebudowy starego mostu na Wiśle w Sandomierzu. Dziś podpisano umowę na realizację tej inwestycji.
Jak stwierdził minister Andrzej Adamczyk, budowa mostu w Sandomierzu jest realizacją obietnicy, którą rząd Prawa i Sprawiedliwości złożył mieszkańcom Sandomierza w 2018 roku.
– Ten most zostanie praktycznie wybudowany na nowo. Jego konstrukcja zostanie znacząco wzmocniona. Jest to możliwe, dzięki decyzji rządu Prawa i Sprawiedliwości, rządu premiera Mateusza Morawieckiego. Te inwestycje, na które oczekują nie tylko mieszkańcy, ale wszyscy użytkownicy dróg, są i będą zrealizowane. Tak jak wiele innych ważnych inwestycji w kraju – dodał.
Minister Adamczyk przypomniał, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi 110 dużych inwestycji drogowych. Rząd realizuje także wiele innych programów infrastrukturalnych, to między innymi program dworcowy, dzięki któremu modernizowane są linie kolejowe, a także Rządowy Fundusz Rozwoju Dróg.
Szef resortu infrastruktury podkreślił podczas konferencji w Sandomierzu, że to między innymi inwestycje drogowe pozwoliły na ochronę miejsc pracy w czasie pandemii COVID-19.
– To ponad milion miejsc pracy, których COVID nie zatrzymał. Było to możliwe dzięki odważnej decyzji rządu. Wczoraj z premierem Morawieckim braliśmy udział w spotkaniu w Madrycie z przedstawicielami rządu Hiszpanii. Tam, w trakcie pandemii, inwestycje w infrastrukturę zostały zamrożone, co spowodowało dramatyczną sytuację na rynku inwestycji. U nas, dzięki odważnym decyzjom, nasi przedsiębiorcy i wykonawcy mieli pełne portfolio zamówień – mówił Andrzej Adamczyk.
Rafał Weber, wiceminister infrastruktury, podkreślił, że modernizacja mostu na Wiśle w Sandomierzu otwiera perspektywy rozwoju, nie tylko dla mieszkańców świętokrzyskiego, ale także Podkarpacia.
– Ten most usprawni relacje Sandomierz – Tarnobrzeg i Sandomierz – Stalowa Wola, dzięki czemu to wąskie gardło, które obecnie funkcjonuje, zostanie zniwelowane. Wiemy także, że marszałek województwa świętokrzyskiego złożył wniosek o to, aby ulica Lwowska Bis, która będzie komunikować Sandomierz m.in. z Tarnobrzegiem została sfinansowana przy wsparciu Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Będziemy analizować ten wniosek, jednak widząc społeczną ważność tej inwestycji, można mieć nadzieję, że wniosek zyska akceptacje – dodaje.
Rafał Weber zadeklarował, że w ciągu najbliższych lat w regionie zostanie zrealizowana niezwykle ważna trasa ekspresowa S74.
– To kluczowa droga, z punktu widzenia transportowego, komunikacyjnego, ale i gospodarczego, dla województwa świętokrzyskiego i Podkarpacia. Jestem przekonany, że w ramach Polskiego Ładu, czyli instrumentu wychodzenia z kryzysu zdrowotnego i gospodarczego, droga S74 zostanie zrealizowana – dodał.
Jak informowaliśmy, przetarg na przebudowę mostu na Wiśle w Sandomierzu wygrała spółka Intop Tarnobrzeg, która wybuduje most za 68,8 mln złotych. Inwestycja będzie realizowana w systemie projektuj i buduj. Wykonawca będzie miał 34 miesiące na zrealizowanie inwestycji. Do jego zadań należeć będzie także przebudowa infrastruktury podziemnej i nadziemnej. Po zakończeniu inwestycji ruch odbywać się będzie dwoma mostami, po czterech pasach.
W 2011 roku w Sandomierzu powstał nowy most na Wiśle, równoległy do starego obiektu, jednak dwa lata później stary most został wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny.