Rozebrane są już tory na pierwszym i drugim peronie – wkrótce wykonawca ma też demontować charakterystyczne kładki dla pieszych. Białostocki dworzec kolejowy od strony peronów coraz bardziej przypomina wielki plac budowy. Trwa największa w historii przebudowa tej stacji kolejowej.
Perony w Białymstoku będą zadaszone
Modernizowana jest linia kolejowa Warszawa-Białystok na 70-kilometrowym odcinku z Czyżewa do Białegostoku. Jak podaje spółka PKP PLK jest to jedna z najważniejszych inwestycji realizowanych obecnie na polskich torach. Stanowi część projektu budowy międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, która połączy Europę Zachodnią z państwami bałtyckimi i Finlandią.
W Białymstoku dzięki modernizacji linii kolejowej Rail Baltica całkowicie zmieni się stacja kolejowa – mówi Tomasz Łotowski z PKP PLK.
– Powstaną cztery nowe zadaszone perony, wyposażone w udogodnienia dla podróżnych, w tym system dynamicznej informacji pasażerskiej. Obie kładki dla pieszych zostaną rozebrane. Z budynku dworca na perony będzie można dostać się wygodnym tunelem wyposażonym w pochylnie. Drugi tunel zbuduje miasto Białystok w okolicach kładki dla pieszych na przedłużeniu ul. św. Rocha – wylicza Tomasz Łotowski.
W Białymstoku powstanie też nowy przystanek w pobliżu osiedla Zielone Wzgórza, co ułatwi dojazd koleją do centrum. Planowane Lokalne Centrum Sterowania według zapewnień spółki PKP PLK usprawni ruch pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa.
Kilkanaście stacji i przystanków do przebudowy
Zmodernizowanych będzie łącznie 6 stacji i 12 przystanków, w tym stacje w Czyżewie, Szepietowie, Łapach i Białymstoku. Modernizacja linii zakłada również budowę 10 mostów kolejowych, w tym największego, 200-metrowego mostu nad Narwią w Uhowie.
Przebudowa odcinka Czyżew – Białystok kosztuje 3,5 mld zł; z tego 3 mld pochodzi z UE. Inwestycja ma się zakończyć w połowie 2023 roku.