Narodowy Fundusz Zdrowia uruchomił Teleplatformę Pierwszego Kontaktu. Dzwoniąc pod bezpłatny ogólnopolski numer 800 137 200, pod którym dyżuruje kilkuset lekarzy, pielęgniarek i położnych, pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną poza godzinami pracy lekarzy rodzinnych, w weekendy oraz święta.
Telefon ma być wsparciem dla pacjentów. Nie oznacza to, że nie mogą od razu udać się do placówki, która w ich okolicy świadczy nocną opiekę medyczną.
Beata Szczepanek, rzecznik świętokrzyskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia informuje, że teleplatforma ma wspomóc tych pacjentów, którzy są zmuszeni skorzystać z nocnej i świątecznej pomocy medycznej.
– Jeżeli po godzinach pracy przychodni POZ ktoś poczuje się gorzej, będzie zaniepokojony swoim stanem zdrowia, wówczas może zadzwonić pod bezpłatny numer teleplatformy. Tam pacjenci otrzymają niezbędną pomoc medyczną w postaci oczywiście teleporady – mówi rzecznik.
Beata Szczepanek dodaje, że pomoc w zależności od stanu pacjenta, będzie kilkuetapowa.
– Najpierw telefon odbierze pielęgniarka, która przeprowadzi wstępny wywiad i albo sama udzieli teleporady albo uzna, że konieczna jest porada lekarska. Wówczas pacjent zostanie przełączony do lekarza – wyjaśnia Beata Szczepanek.
Od decyzji lekarza będzie zależało, czy danemu pacjentowi potrzebna jest bezpośrednia wizyta w gabinecie. Jeżeli tak, wówczas pacjent uzyska od niego informację, gdzie w najbliższej okolicy działa przychodnia w ramach nocnej i świątecznej opieki medycznej.
Telefony od pacjentów odbierane są od poniedziałku do piątku, w godzinach od 18.00 do 8.00 rano, czyli po godzinach pracy poradni podstawowej opieki zdrowotnej. Platforma działa również całodobowo w sobotę, niedzielę i święta. Obsługuje połączenia w języku polskim oraz w angielskim, rosyjskim i ukraińskim.