To nie był łatwy arkusz – tak Elżbieta Sornat, doradca metodyczny z Samorządowego Ośrodka Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli w Kielcach ocenia egzamin ósmoklasisty z języka polskiego. Jak tłumaczy, pierwsza część zadań była łatwiejsza i większość uczniów powinna na nie bez problemu odpowiedzieć.
– W pierwszej części pojawił się „Pan Tadeusz”, lektura nielubiana przez uczniów, ale bardzo dobrze i szczegółowo omawiana przez nauczycieli. Myślę, że z tą częścią dzieci sobie poradziły, chociaż uczniowie wychodzili z egzaminu i nie do końca wszyscy byli zadowoleni – mówi Elżbieta Sornat.
Dużo trudniejsza była druga część arkusza, w której uczniowie rozwiązywali zadania oparte na tekście Tadeusza Płużańskiego „Przyjaciel mądrości”. Zdaniem Elżbiety Sornat, tekst był trudny.
– Uczniowie mówili, że mieli dużo wątpliwości przy odpowiadaniu na pytania. Poza tym bardzo dużo problemów mieli ósmoklasiści z zadaniem, gdzie trzeba było określić czy wyraz „korzystny” jest to przymiotnik, czy imiesłów – mówi doradca metodyczny.
Elżbieta Sornat uważa, że w tym roku uczniowie nie powinni mieć problemów z pracą pisemną. Temat rozprawki, czyli „W trudnej sytuacji, człowiek poznaje siebie”, był przyjazny, a ósmoklasiści, którzy rozprawek nie lubią, mogli zdecydować się na opowiadanie.
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY – ARKUSZE EGZAMINACYJNE
EGZAMIN ÓSMOKLASISTY – JĘZYK POLSKI [POBIERZ ARKUSZ EGZAMINACYJNY]
Arkusz egzaminacyjny rozwiązali dla Radia Kielce kieleccy nauczyciele: Marzena Walczak – Szkoła Podstawowa nr 8, Elżbieta Sornat – Szkoła Podstawowa nr 20 oraz Samorządowy Ośrodek Doradztwa Metodycznego i Doskonalenia Nauczycieli, Marcin Dzikowski – Szkoła Podstawowa nr 20