Jak wykąpać okręt? Wydawałoby się nic prostszego, ale kiedy okręt jest eksponatem w muzeum i w dodatku na lądzie sprawa staje się bardziej skomplikowana. Mierzą się z tym problemem pracownicy skarżyskiego Muzeum im. Orła Białego.
Kuter torpedowy „Odważny” to jeden z największych obiektów prezentowanych na muzealnym placu. Ma prawie 25 metrów długości i 8 szerokości. Teraz przechodzi proces czyszczenia. Jak podkreśla dyrektor placówki Grzegorz Bień prace wymagają dużej precyzji.
– Do mycia wystarczy myjka ciśnieniowa i żmudna praca naszych konserwatorów. Musimy też uważać, aby nie pogłębiała się rdza, a jednocześnie wszystkie zanieczyszczenia zostały usunięte. Nasze muzeum mieści się wśród drzew, a to powoduje, że na eksponaty spadają liście i gałęzie. Dodatkowo żyje tu dużo zwierząt, są ptaki, wiewiórki i one też przynoszą sporo zanieczyszczeń na statek – dodaje dyrektor.
Czyszczenie „Odważnego” ma potrwać przynajmniej kilka dni. Duże znaczenie będzie miała pogoda. Aby całkowicie wyczyścić obiekt trzeba przynajmniej trzech dni pracy. Muzealnicy planują zakończyć ją przed Dniem Dziecka, który w placówce będzie obchodzony w niedzielę, 30 maja.
Kuter torpedowy „Odważny” związany jest ze Skarżyskiem podwójnie. Nie tylko dlatego, że stanowi eksponat tutejszego muzeum, ale także został zaprojektowany przez skarżyszczanina Dionizego Wiśniewskiego.
Służbę w polskich siłach zbrojnych zakończył w 1986 roku, cztery lata później trafił do muzeum, a dziś jest jednym z najchętniej odwiedzanych obiektów. Został obudowany specjalną platformą, która pozwala wejść ponad jego pokład. W przyszłości planowany jest remont wnętrza i dostosowanie go do potrzeb zajęć o tematyce morskiej.
ORP Odważny
Największy obiekt w zbiorach Muzeum im. Orła Białego. Kuter torpedowy Typu (projektu) 664, w czasie służby nosił numer KTD 548, w kodzie NATO kutry tego typu nosiły oznaczenie Wisła. Konstruktorem kutrów 664 był inż. Dionizy Wiśniewski pochodzący ze Skarżyska-Kamiennej. Budowę ORP „Odważny” rozpoczęto 7.04.1972 r, został zwodowany 7.04.1973, do służby wszedł 15.09.1973 r. Przydzielony do 2. dywizjonu Kutrów Rakietowo-Torpedowych wchodzącego w skład3 Flotylli Okrętów im. Komandora Bolesława Romanowskiego służył do 31.01.1986, kiedy został wycofany ze służby. Napęd kutra stanowiły 4 silniki wysokoprężne diesla i turbina gazowa przerobiona z silnika do samolotów produkcji radzieckiej (Klimow WK 1) Z jej użyciem kuter mógł osiągnąć prędkość maksymalną do 50 węzłów (ok. 100 km/h). Dane techniczne: długość – 24,76 m, szerokość – 7,79 m, zanurzenie – 1,61 m. Uzbrojenie: 4 wyrzutnie torped OTAM-53-206 kalibru 533 mm, 1 podwójnie sprzężona armata 30 mm AK-230. Załoga: 20 marynarzy. Prędkość: szczytowa – 49,28 węzłów, marszowa – 28 węzłów.