Mieszkańcy kieleckiego osiedla Bocianek protestują przeciwko wariantowi budowy drogi krajowej nr 74 i związanej z tym koniecznością wyburzenie 194 garaży.
Jak wyjaśnił w rozmowie z Radiem Kielce Paweł Kubicki – prezes spółdzielni, zarząd spółdzielni w związku protestem mieszkańców osiedla i właścicieli garaży wystąpił z prośbą o uwzględnienie innych wariantów budowy lub przeprojektowanie odcinka drogi S74 pomiędzy al. Solidarności, a ul. Warszawską tak, by uratować przynajmniej część istniejących garaży.
– Według dokumentacji, którą otrzymaliśmy od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska oraz ogólnie dostępnych informacji wiemy, że preferowanym wariantem rozbudowy trasy S74 jest propozycja zakładająca budowę dwóch tuneli. Ta opcja zakłada wyburzenie wszystkich istniejących obecnie garaży – tłumaczy.
Paweł Kubicki zaznacza również, że nawet jeśli właściciele garaży otrzymają odszkodowania za utracone mienie, to nie rozwiąże to problemu braku miejsca na nowe garaże oraz niedostatecznej liczby miejsc postojowych na osiedlu.
– Dobrze, że będą odszkodowania. Natomiast co zrobić z tymi pieniędzmi, kiedy nie ma gdzie zbudować czegoś zastępczego? Tak naprawdę mamy tylko jedną i to dość wąską działkę. W tym wypadku, urząd miasta musiałby się wykazać naprawdę dobrą wolą w celu wydania pozwolenia na powstanie nowych garaży, lecz na pewno nie powstałoby ich tyle co obecnie, nie 194, a około 100. Druga opcja przewiduje wybudowanie parkingu wielopoziomowego. Tu jednak pojawia się kwestia finansowania, czy będziemy mieć odpowiednie środki na taką inwestycję – powiedział.
Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, poinformowała, że na tym etapie przygotowania do powstania drogi trudno określić, który z planowanych trzech wariantów trasy zostanie wybrany i w związku z tym jakie będą tego konsekwencje.
– Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Po jej uzyskaniu, dla konkretnego wariantu opracowany zostanie projekt budowlany, a następnie złożony wniosek o zezwolenie na realizację inwestycji drogowej. Dopiero decyzją ZRID określony zostanie ostatecznie zakres inwestycji. Przed tym nie jest możliwe szczegółowe doprecyzowanie stopnia zajętości terenu, zakresu rozbiórek i konkretnych rozwiązań.
Proponowane na obecnym etapie rozwiązania komunikacyjne dotyczące obsługi ruchu lokalnego przyjęte zostały po konsultacjach z miastem w oparciu o określone przepisami warunki techniczne, jakie winny spełniać drogi publiczne. Np. wjazd na osiedle zgodnie z przepisami nie może być usytuowany na odcinku stanowiącym łącznicę węzła.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zaplanowała na ten rok ogłoszenie przetargu na rozbudowę drogi krajowej nr 74. Inwestycja byłaby realizowana w formie zaprojektuj i wybuduj. Jeśli wszystko przebiegłoby zgodnie z pierwotnymi założeniami i oczekiwaniami to prace na tym odcinku drogi krajowej powinny rozpocząć się w drugiej połowie 2023 roku.