Synoptycy zapowiadają w najbliższych dniach prawdziwą wiosnę. Wzrost temperatury jest bodźcem sprawiającym, że na ścieżkach rowerowych można spotkać coraz więcej osób czynnie spędzających wolny czas. Jednak, aby jazda na rowerze była przyjemna i przede wszystkich bezpieczna, musimy pamiętać o odpowiednim przygotowaniu sprzętu do sezonu. Na co zwrócić uwagę?
Jak informuje Karol Poszalski z serwisu rowerowego w kieleckim GO Sporcie przegląd sprzętu rowerowego powinniśmy zacząć od… kasku.
– Należy pamiętać, że kaski nie są wieczne i dlatego przed sezonem musimy sprawdzić kiedy był kupiony. Zwykle po 4-5 latach kask należy wymieniać na nowy, ponieważ materiały z których są wykonane po takim okresie zwykle się utleniają i tracąc parametry zapewniające nasze bezpieczeństwo. Musimy zatem sprawdzić czy nasz kask nie posiada uszkodzeń – dodaje.
Zdaniem eksperta, przygotowanie roweru do sezonu wiosennego samodzielnie jest zdecydowanie tańsze niż wizyta w fachowym serwisie. Wymaga to jednak od nas odpowiednich umiejętności.
– Należy sprawdzić stan napędu i ogumienia, a także czy wszystkie przerzutki i hamulce działają w poprawny sposób. Jeśli nie robiliśmy większego serwisu jesienią, warto wymienić smary w łożyskach. W przypadku napędu należy sprawdzić czy nie posiada on śladów korozji, czy nie ma wytarć. Takie defekty czujemy podczas jazdy. W przypadku kiedy łańcuch przeskakuje to znaczy, że coś z naszym napędem jest nie tak i czas zmienić go na nowy – wyjaśnia.
Karol Poszalski zwraca uwagę, że w przypadku kiedy łańcuch ma tendencje do spadania należy go wówczas naoliwić. – Można do tego użyć m.in. oliwy do mechaniki precyzyjnej, są oczywiście także i lepsze oleje z uszlachetniaczami. Co niezwykle ważne po naoliwieniu łańcucha musimy pamiętać o tym, aby wytrzeć go do sucha, żeby nie powstawała na nim lepka warstwa – radzi.
W przypadku ogumienia musimy sprawdzić czy opony nie są zużyte, nie posiadają pęknięć, a ich bieżnik nie jest wytarty. Guma, jak każdy materiał, także się starzeje i dlatego nawet jeśli nasz rower nie jest intensywnie eksploatowany to jeśli ma już swoje lata jego opony mogą także się zestarzeć.
Ekspert wyjaśnia, że przynajmniej raz w roku obowiązkowo w każdym rowerze cykliści powinni wymieniać linki i pancerze przerzutkowe.
– Jest to zalecane bez względu na ogólny stan naszego roweru. Możemy mieć przerzutki najwyższej klasy, ale kultura ich pracy może być kiepska. Może to być spowodowane oporami tarcia powstającymi w pancerzach, które mogą stać się najsłabszym ogniwem całego mechanizmu. Nawet doskonała przerzutka może działać bardzo źle, jeśli linka w pancerzu będzie zapieczona – dodaje Karol Poszalski.
Przed rozpoczęciem wiosennego sezonu rowerowego obowiązkowo należy zadbać o odpowiednie oświetlenie jednośladu.
– W ciągu dnia wystarczą nam odblaski, natomiast podróżując po zmroku i nocą konieczne jest oświetlenie. Współczesne zestawy oświetleniowe są niewielkie, nie zajmują dużo miejsca na kierownicy i pod siodełkiem. Dzięki dużej wydajności i niewielkim poborze energii z pewnością poprawią bezpieczeństwo każdego rowerzysty – podkreśla ekspert.
Cena przeglądu w serwisie rowerowym waha się średnio od 70 do 150 złotych.