poniedziałek, 19 maja 2025
101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa  dab logo M10D 215,072 MHz                    Zadzwoń do studia 41 200 20 20          
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce

Południce, utopce, diabły i czarownice

Polskie Radio Kielce
2021-04-30 20:10
9 min. czytania
A A
Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce
Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

Ich moce mogły człowieka zadręczyć, okaleczyć, uśmiercić, a nawet skazać na wieczne potępienie. Demony. W XXI wieku wciąż mają się świetnie, choć straciły już tak namacalne kształty i podstępnie zmieniły imiona.

Czytaj również

Nowa strzecha na trzech obiektach w skansenie

Nowa strzecha na trzech obiektach w skansenie

2025-05-16
Bździel, młyn wodny / Fot. Dorota Klusek – Radio Kielce

Podbił Loarę, a teraz może pływać po polskich rzekach. Bździel na sprzedaż

2025-05-15

Ich historie były tak przerażające, że należało je opowiadać ściszonym głosem. Gdy nadchodziła noc żadnemu dziecku przez myśl nie przeszło, żeby wymknąć się z domu. A i starsi dwa razy się zastanowili zanim wyruszyli w mrok. Krwiożercze istoty czyhały tuż za węgłem chałupy, a czasem mogły nawet wśliznąć się do środka.

Zakamuflowany pod postacią mizernego drewienka, lub nawet źdźbła trawy, demon bieda nie znał litości. Wywoływał pożar, chorobę zwierząt, słaby urodzaj. Palony, głośno piszczał.

W falującej przy księżycu letniej mgle zobaczyć można było tańczące boginie wodne – wije, piorące w strumyku swoje chusty. Z wody wynurzyć się mógł biały rumak, który po okrążeniu topieliska powracał w nurty jeziora. I tylko tętent jego kopyt niósł się po okolicy.

Przybierały wiele kształtów i wcielały się w wiele różnorodnych postaci. Poznajmy kilka z nich. 

Południce

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Południca / autor: Michał Dziekan

Wywodziły się od dusz kobiet zmarłych tuż po zaręczynach, w trakcie ślubu lub zaraz po weselu. Były okrutne, mogły udusić śpiącego na polu żniwiarza, dręczyć ofiarę każąc jej tańczyć do utraty przytomności i doprowadzić ją do kalectwa. Porywały dzieci, które bez opieki przechadzały się w południe po miedzach i polnych dróżkach. Zwykle owinięte w powłóczyste, zgrzebne, płócienne szaty, włosy miały długie i  splątane w kołtun. Nosiły płachty, w których ukrywały porwane dzieci. Aktywne były w miesiącach letnich, potem znikały. Najskuteczniejszym sposobem uniknięcia kontaktu z południcą było schronienie się przed nią w domu.

Dzisiaj też szaleją na wsiach i w miastach. Nazywamy je inaczej: udar, rak skóry, odwodnienie.

Boginki, czyli mamuny

Porywały nowonarodzone dzieci lub podmieniały je na swoje, płaczliwe i brzydkie „odmieńce”. Dlatego młoda mama, do momentu „wywodu” (zanim doszła do siebie po porodzie), nie mogła wychodzić na orne pole, a jedynie na trawę przed chałupę. Nie mogła wynieść dziecka z domu zanim zostało ochrzczone. Dodatkową ochroną przed boginkami – u nas nazywanymi mamunami – był czerwony sznureczek przyszywany do ubrania noworodka.

Zamieszkiwały mokradła i trzęsawiska, lecz często wędrowały po wiejskich drogach:

Boginki chodzą po świecie zwykle po trzy. Każda okolica ma swoje własne boginki, które różne a dziwaczne mają nazwiska. Koło Kij nazywają się: Ciacia, Łacia i Łup-cup-cup po drodze; ubrane są w białe prześcieradła i chustki, a od zwyczajnych kobiet tym się odróżniają, że mają wielkie głowy” – zapisał badacz kultury ludowej  ks. Władysław Siarkowski.

Wywodziły się od kobiet, które zmarły podczas porodu, albo w połogu. Cierpliwie obserwowały przyszłą matkę, aby następnie fortelem wywabić ją jak najdalej od nowonarodzonego dziecka. Porywały także ciężarne:

Mamuny podchodzą, kędy kobieta ciężarna, a najbardziej do przespanki, patrzą jej w oczy i wabią, wołając: Chodź! Chodź z nami! Wywabioną porywają uprowadzając w lasy i zamki zaklęte. Tam odbywa ona połóg i usługuje im przez lat kilka, po czym zostawiwszy dziecko, wraca sama jedna, ale jest już odtąd czarownicą, łanuchą” – donosił Oskar Kolberg.

Ale wystarczyło ochrzcić nowonarodzone dziecko w ciągu trzech dni i problem z mamuną znikał. Dziś także przy wózeczkach z niemowlętami często widać czerwoną wstążkę. Współczesne mamy tłumaczą, że chronią w ten sposób dziecko przed „urokiem”, albo „złym wzrokiem”,  które to mogą spowodować u niego  chorobę lub niepohamowany atak płaczu.

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Nocna Mara / autor: John Henry Fuseli

Czarownice

Używały czarnej magii i miały konszachty w piekle.

Dobrowolnie oddając duszę diabłu, z nim zawierają przymierze w tym celu, aby wyuczyć się sztuki szkodzenia ludziom, a szczególniej otrzymać moc odbierania mleka krowom. Czarownice dzielą się na dwa rodzaje; jedne, które od samego diabła wyuczyły się czarów; drugie zaś od czarownic, mistrzyń w swoim rzemiośle” – opisywał ks. Władysław Siarkowski.

W kościele żegnały się one lewą ręką, stały tyłem do ołtarza, nie dawały rady, podczas procesji wielkanocnej, trzykrotnie obejść kościoła. Z łatwością mógł je zidentyfikować ksiądz podczas Bożego Ciała. Jeśli spojrzał w tłum przez monstrancję i dostrzegł kobietę ze skobkiem na mleko na głowie (dla innych naczynie było niewidoczne), ani chybi miał do czynienia z czarownicą.

U nas po większej części czarownicą musiała być stara baba, lub przynajmniej brzydka kobieta, pospolicie wyschła, mająca twarz wielolicznemi zmarszczkami zoraną, oczy zaropiałe i zaczerwienione, brwi wylazłe i włosy kudłate, słowem odrażającej postaci Na Łysą Górę leciały we czwartek po nowiu księżycowym. Maść, którą się smarowały, przyrządzały na Łysej Górze smażąc tam zioła z tłustością” – opisywał czarownice etnograf Mścisław Kamiński.

Przed urokami czarownicy strzegły m.in. linie, wyrysowane święconą w Trzech Króli kredą, które skutecznie blokowały jej możliwość wtargnięcia do domu czy obory.

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Jacek Malczewski – Załaskotany / źródło: Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Diabeł

Słabego moralnie i głupiego człowieka skazywał na wieczne potępienie, jeśli złotem lub podstępem wyłudził od niego duszę. Diabeł raz nosił się po szlachecku, innym razem po niemiecku – w kapelusiku z piórkiem na głowie lub zgrzebnie, po chłopsku. Diabły zwykle można było spotkać na rozstajach dróg, pod mostem, rezydowały też w ruinach zamków, nad wodą oraz w spróchniałych wierzbach. Czasem diabeł przybierał postać atrakcyjnego mężczyzny, aby kusić panny i „wyprowadzać je na manowce”. Jednak te szybko go rozszyfrowywały, pachniał bowiem siarką, miał „ogniste oczy”, rogi ukrywał w czuprynie, a ogon pod ubraniem.

Kielecczyzna usiana jest wielkimi głazami, które nie pasują do okolicy. To nimi diabły próbowały burzyć kościoły. Wystraszone pianiem koguta porzucały narzędzia zniszczenia gdzie popadnie i uciekały.

„Pod Klimontowem we wsi Borek, jest kilkanaście kamieni dużych przy drodze, o których powiadajo, że je nieśli diabli, żeby zburzyć kościół  Aryjanów  w sąsiedniej znajdujący się wiosce. Inni mówią, że mieli nimi rozwalić kościół Jezuitów w Koprzywnicy. Ale diabli wybrali się cokolwiek za późno i gdy północkiem  kur zapiał, moc ich odstąpiła, kamienie puścili, a sami polecieli do piekła” – zanotował Oskar Kolberg.

Utopiec

Miał rysy osoby, którą był za życia, jednak zdradzało go ciało napuchnięte od długiego przebywania w wodzie, duża głowa i zielone włosy. Gdy dopadł człowieka, nikt nie mógł mu pomóc. Osoba ruszająca na ratunek także stawała się jego ofiarą. Przed wejściem do wody warto było się pomodlić, zabrać nad rzekę różaniec. Rzucony na demona mógł ocalić życie. Mieszkańcy wsi dobrze znali miejsca, w których czaiły się utopce i omijali je z daleka. To były głębie niezbadane i wiry. A i stojącego na brzegu utopiec mógł wciągnąć w odmęty.

Zmora, strzyga

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Strzyga / autor: Filip Gutowski

W nocy przyjmowała postać zwierzęcia lub rzeczy i podstępem dostawała się do domu. Siadała na piersi swojej ofiary, gdy ta spała i dusiła ją aż do omdlenia, a potem wysysała z niej krew. Dusiła także konie, plątała im grzywy, z krów wysysała mleko, z drzew soki. Wraz z pianiem koguta przybierała ludzką postać. Zwykle była chuda, wysoka i blada z wiecznie opuchniętymi oczami.

We Wzdole Rządowym stoi kapliczka, ufundowana przez jednego z gospodarzy, któremu urodziła się siódma córka (jeśli małżeństwu urodziło się siedem córek, to jedna z nich mogła być zmorą). Gest ten miał wyprosić u Boga, aby żadne z jego dzieci nie przemieniło się w zmorę.

W Kieleckiem nazywana była też strzygą. Można było się przed nią zabezpieczyć na wiele sposobów np. usypiając na prawym boku, lub z siekierą pod łóżkiem. Pomagały także modlitwy i woda święcona. W stajniach wieszano lustra, wplatano koniom w grzywę czerwoną wstążkę. Ten ostatni zwyczaj przez niektórych hodowców nadal jest praktykowany.

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Jacek Malczewski – Boginka w dziewannach (cykl Rusałki) / źródło: Muzeum Uniwersytetu Jagiellońskiego w Krakowie

Skąd się wzięliście, nasze demony?

Psycholog Dorota Krzemionka: – Demony, diabły uosabiały (i nadal uosabiają) lęk ludzi przed czymś / kimś obcym, innym i niezrozumiałym. Kiedyś były to głównie siły natury i żywioły, takie jak burza, ogień czy wiatr. Personifikowanie tych nieznanych i groźnych sił pomagało obłaskawić je i oswoić. Nadanie im imienia dawało ludziom poczucie, że je znają i zyskują nad nimi panowanie. Często przypisywali demonom ludzkie cechy. Na przykład w ludowych opowieściach Boruta był pazerny i nie chciał oddać skarbu, który mu powierzono. Pił razem z Rokitą, który nie był zbyt przebiegły, za to cechowała go wielka siła. A diabła Hejdasza uważano po prostu za głupka. Nigdy nikogo nie skrzywdził, przechadzał się po polach i cieszył życiem. Nic dziwnego, że nawet prosty chłop, znając słabości diabła, mógł wierzyć, że potrafi go czasem oszukać i wykpić. Dzięki temu lęk przed tym, co nieznane i niezrozumiałe, słabł i nie zagrażał już psychice. Co więcej, w diable ludzie lokowali i niekiedy nadal lokują to, czego nie chcą widzieć w sobie – własne przywary i słabości. „Diabeł mnie skusił” – mówią. – „Coś mnie opętało”. Dzięki tej eksternalizacji zła ludzie nie tylko rozwiązują wewnętrzny konflikt, pozbywają się tego, czego nie akceptują w sobie, ale też mogą czuć się niewinni. To diabeł, nie ja.

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Dziwożona / autor: Jacek Malczewski

Czy jesteście nadal z nami?

Specjaliści dość dokładnie opisali już współczesne demony i to, co z nami wyczyniają.

Łukasz Kuźdub, lekarz psychiatra: – Wynikiem ich działalności są fobie, zaburzenia lękowe z napadami lęku, zaburzenia lękowe uogólnione, zaburzenie obsesyjno-kompulsywne (nerwica natręctw), reakcja na ciężki stres i zaburzenia adaptacyjne, zaburzenia dysocjacyjne, zaburzenia występujące pod postacią somatyczną i wiele innych. Mogą one dotknąć każdego, niezależnie od wieku czy płci.

Demony sieją dziś takie samo spustoszenie jak niegdyś ich mitologiczne odpowiedniki. Nieleczony, długotrwały lęk potrafi obniżyć jakość życia i zrujnować zdrowie. Stan pandemii nasilił występowanie zaburzeń lękowych w społeczeństwie. Trafiają do nas pacjenci, których lęk wręcz paraliżuje, uniemożliwia normalne funkcjonowanie. Zgłaszają kołatania w klatce piersiowej, drżenie rąk, wzmożoną potliwość, bóle brzucha oraz biegunki. Ciągły lęk powoduje zaburzenia snu, problemy z koncentracją, a to wtórnie daje wzmożoną drażliwość, nerwowość, skłonność do frustracji.

Południce, utopce, diabły i czarownice - Radio Kielce

Robert Sawa – Zmora zaplatająca warkocze na końskiej grzywie / źródło: Archiwum Ikonografii Ośrodka „Brama Grodzka – Teatr NN”

Diabły, czarownice, mamuny i południce – precz

Lęk – w odróżnieniu od strachu, który jest reakcją na realne niebezpieczeństwo – dotyczy zagrożeń wyobrażonych, antycypowanych. Często ma charakter irracjonalny. Co zatem może pomóc go pokonać, lub choćby… osłabić?

Dorota Krzemionka: – Po pierwsze, kontakt z ludźmi, ich wsparcie i poczucie przynależności. Ważna jest bezpośrednia obecność bliskich osób, dotyk, przytulenie. Wirtualne kontakty tego nie zastąpią. Po drugie, kontakt z naturą: spacer wśród drzew, zapach trawy czy śpiew ptaków przynosi ulgę i wytchnienie. Pozwala poczuć jedność z naturą, wspólnotę z czymś większym i trwalszym niż my sami. Paradoksalnie, z powodu pandemicznych ograniczeń zostaliśmy czasowo odcięci od kontaktów i z ludźmi, i z naturą. Nic dziwnego, że w tych warunkach lęk budzi demony w naszym umyśle.

Jadwiga Brzoza z Kowali, współzałożycielka jednego z najstarszych Kół Gospodyń Wiejskich w regionie: – Były różne troski, cierpienia i człowiek się też bał,  ale pomagała modlitwa, na różaniec się poszło, a i ludzie kiedyś byli razem. Jeden do drugiego chodził pomagać w polu. Kobiety się spotykały, wyszywały, robiły na drutach, fasole razem łuskały…Pamiętam z dzieciństwa, że czasem tata brał ćwiartkę i szedł po sąsiada, a potem siadali na rowach albo w sadzie i patrzyli na drzewa, pszczoły…  Pięknie było.

Beata Ryń

W napisaniu tekstu pomogły mi publikacje:
Elżbieta Szot-Radziszewska „Legendy Świętokrzyskie”, artykuł „Świętokrzyskie gadki o diable i czarownicy jako źródło etnograficzne do badań ludowej wizji świata”
W. Gaj-Piotrowski, „Kultura społeczna ludu z okolic Rozwadowa
Kazimierz Moszyński, „Kultura ludowa Słowian”
dr Andrzej Karczmarzewski, „Świat nadprzyrodzony w wierzeniach ludowych”
Dorota Simonides „Mądrość ludowa. Dziedzictwo kulturowe Śląska Opolskiego”
Piotr Lasota „Demonologia Lubelszczyzny”
https://www.mnzp.pl/pl/node/1074
http://buwlog.uw.edu.pl/cyrografy-diably-czarownice-z-kart-xix-wiecznej-etnografii-polskiej

 

poludnica-dziekan-michal-155316
john-henry-fuseli-nocna-mara-155316
thumbnail-zalaskotany-jacek-malczewski-165917
800px-strzyga-strix-filip-gutowski-155315
malczewski-jacek-rusalki-165917
dziwozona-jacek-malczewski-155316
robert-sawa-zmora-zaplatajaca-warkocze-na-konskiej-grzywie-2012-w-zbiorach-archiwum-ikonografii-osrodka-brama-grodzka-teatr-nn-155317
Tagi: Muzeum Wsi KieleckiejBeata RyńTEKST NA WEEKEND

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Nowa strzecha na trzech obiektach w skansenie
ZDJĘCIA

Nowa strzecha na trzech obiektach w skansenie

2025-05-16
Bździel, młyn wodny / Fot. Dorota Klusek – Radio Kielce
ZDJĘCIA

Podbił Loarę, a teraz może pływać po polskich rzekach. Bździel na sprzedaż

2025-05-15
„Jaglany smakołyk" królem Festiwalu Smaków
ZDJĘCIA

„Jaglany smakołyk” królem Festiwalu Smaków

2025-05-03
Piekło i niebo w Parku Etnograficznym w Tokarni
ZDJĘCIA

Piekło i niebo w Parku Etnograficznym w Tokarni

2025-05-02
Z przytupem rozpocznie się sezon imprez plenerowych w skansenie w Tokarni

Z przytupem rozpocznie się sezon imprez plenerowych w skansenie w Tokarni

2025-04-30
17.04.2025. Radio Kielce. Rozmowa Dnia. Na zdjęciu: Damian Kozłowski - etnograf z Muzeum Wsi Kieleckiej / Fot. Wiktor Taszłow - Radio Kielce
WIDEO

Damian Kozłowski: Wielki Tydzień był cichym tygodniem

2025-04-17
Kulinarne zmagania w Tokarni
ZDJĘCIA

Kulinarne zmagania w Tokarni

2025-04-12
Konkurs rozstrzygnięty. Jest dyrektor Muzeum Wsi Kieleckiej

Małe, ale piękne. Nowe obiekty można oglądać w skansenie

2025-03-28

AKTUALNOŚCI

  • ŚWIĘTOKRZYSKIE
  • POLSKA
  • SPORT
  • KULTURA
  • ZDROWIE
  • CO NA DROGACH
  • ZOOM NA WIEŚ
  • STREFA MUNDURU
  • GALERIE ZDJĘĆ
  • WIDEO
  • POGODA
  • PATRONATY

WIADOMOŚCI LOKALNE

  • KIELCE
  • BUSKO-ZDRÓJ
  • JĘDRZEJÓW
  • KAZIMIERZA-WIELKA
  • KOŃSKIE
  • OPATÓW
  • OSTROWIEC-ŚWIĘTOKRZYSKI
  • PIŃCZÓW
  • SKARŻYSKO-KAMIENNA
  • STARACHOWICE
  • STASZÓW
  • WŁOSZCZOWA

RADIO KIELCE

  • KONTAKT
  • DZIENNIKARZE
  • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
  • RAMÓWKA
  • STUDIO GRAM
  • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • ABONAMENT RTV
  • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • BIP

PORTALE RADIA KIELCE

  • PODCASTY
  • FOLKRADIO
  • PROJEKT PRACA
  • ZOOM NA WIEŚ
  • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
  • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
  • POLACY RATUJĄCYCH ŻYDÓW
logo300

Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim.

ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce

tel. 41 363 05 00

radio@radiokielce.pl

101,4 MHz Świętokrzyskie
90,4 MHz Kielce
100,0 MHz Włoszczowa
215,072 MHz / KANAŁ 10D

OBSERWUJ NASZE PROFILE

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" S.A. 2025.
g-news logo
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2025.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.