Od przyszłego tygodnia planowane są pierwsze w tym roku zmiany organizacji ruchu na drodze krajowej nr 73, w związku z budową obwodnicy Morawicy.
Jak informuje Małgorzata Pawelec-Buras, rzecznik kieleckiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, na końcu budowanego odcinka będzie obowiązywał ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną.
– Wykonawca inwestycji rozpocznie budowę przepustu i konstrukcji nawierzchni na włączeniu dwóch jezdni pierwszego, realizowanego odcinka obwodnicy w jedną jezdnię obecnej drogi krajowej nr 73, biegnącej w kierunku Morawicy. Jeśli warunki pogodowe pozwolą, roboty wymagające zmian organizacji ruchu rozpoczną się już w poniedziałek. Na końcu nowej jezdni wschodniej, z której obecnie korzystają kierowcy, obowiązywał będzie ruch wahadłowy, sterowany sygnalizacją świetlną. Roboty w tym miejscu potrwają około trzech tygodni, a wykonawca planuje udostępnienie jezdni na całej szerokości w czasie wydłużonego majowego weekendu – zaznacza.
Zgodnie z umową, dwujezdniowy odcinek drogi krajowej nr 73 ma być gotowy wiosną przyszłego roku, ale już od ubiegłego roku kierowcy mają do dyspozycji nową, wschodnią jezdnię obwodnicy, na której ułożona została przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. Aktualnie ruch na tym odcinku drogi krajowej nr 73 odbywa się w oparciu o tymczasową organizację – jedną jezdnią w obu kierunkach.
Również w ubiegłym roku, na długo przed terminem zakończenia inwestycji, oddana została do użytku kładka dla pieszych przy szkole, przedszkolu i placówkach sportowych oraz drogi dojazdowe po wschodniej stronie ciągu głównego. Wykonawca przystąpił do przebudowy jezdni zachodniej, na której częściowo została ułożona warstwa wyrównawcza nawierzchni.
– Kolejne roboty bitumiczne planowane są po ustabilizowaniu się warunków atmosferycznych. W okresie wiosenno-letnim wykonawca przystąpi do układania warstwy wiążącej nawierzchni na jezdni zachodniej i wykona odcinek próbny warstwy ścieralnej, która układana będzie w kolejnych etapach robót na obu jezdniach przyszłej obwodnicy – przekazuje rzecznik.
Jednocześnie wykonywane będą prace przy montażu ekranów akustycznych, budowie dróg dojazdowych po zachodniej stronie obwodnicy, sygnalizacji świetlnej i dodatkowych pasów dla skręcających na skrzyżowaniach. Kontynuowane są roboty branżowe, brukarskie, wzmocnienia skarp i rowów.
Budowa pierwszego etapu obwodnicy Morawicy rozpoczęła się w 2018 roku. Prace będą kosztować ok. 78 mln zł. Droga jest budowana w tzw. śladzie istniejącej trasy krajowej nr 73. Obwodnica będzie miała ponad cztery kilometry długości. Rozpoczyna się na granicy Kielc, a kończy na granicy miejscowości Brzeziny i Morawica. Droga będzie miała dwie jezdnie. Powstaną na niej cztery skrzyżowania z sygnalizacją świetlną, kładka dla pieszych w Bilczy oraz drogi dojazdowe. Zgodnie z umową, inwestycja ma być gotowa wiosną 2022 roku.
Docelowo, obwodnica będzie miała ponad osiem kilometrów. W drugim etapie inwestycji droga biec będzie po nowym śladzie. Przetarg na realizację kolejnego odcinka obwodnicy planowany jest w tym roku.