Przebudowa kilku przystanków kolejowych, budowa mostu nad rzeką Narew w Uhowie – to prace, które w najbliższych dniach zaczną PKP PLK na odcinku Czyżew-Bialystok międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica.
Nowe, zadaszone perony na stacji w Białymstoku
Trwają prace na stacji kolejowej Białystok, ich zakres w najbliższym czasie się poszerzy. Inwestor poinformował, że w obrębie całej stacji zdemontowano jak dotąd ok. 30 km torów i sieci trakcyjnej.
– Budowane jest lokalne centrum sterowania ruchem kolejowym, które zapewni bezpieczne i sprawne kursy pociągów. W kwietniu prace będą widoczne przy peronach nr 1 i 2 oraz sąsiadujących torach – zapowiadają PKP PLK.
Mają się też zacząć przygotowania do budowy tunelu pod torami na stacji. Już wcześniej informowano, że powstaną cztery zadaszone perony.
– W kwietniu prace będą widoczne przy peronach nr 1 i 2 oraz sąsiadujących torach. Wykonawca rozpocznie roboty przy kładce prowadzącej od ul. św. Rocha. Przygotowywany będzie teren pod budowę tuneli pod torami – podaje spółka PKP PLK.
Łącznica w Starosielcach, nowe perony w Szepietowie
W ramach prac na Rail Baltica w Starosielcach jest przygotowywana łącznica, która będzie łączyć linię z Ełku do Bielska Podlaskiego.
– Postępują prace od granicy województwa do stacji Racibory. W Czyżewie roboty obejmują perony, teren wiaduktu kolejowego oraz drogi dojazdowe. Obok torów widać konstrukcje sieci trakcyjnej. W Szepietowie wykonawca przygotowuje budowę nowych peronów i przygotowywany jest teren do prac torowych oraz budowy dwóch wiaduktów nad torami – poinformowało PKP PLK.
200-metrowy most w Uhowie
PKP PLK poinformowały, że w najbliższych dniach zacznie się przebudowa przystanków w Uhowie, Bojarach, Niewodnicy i Klepaczach, a w Baciutach zamiast przystanku powstanie stacja. Będzie również nowy most nad Narwią w Uhowie.
– Wybudowane zostaną skrzyżowania bezkolizyjne zwiększające bezpieczeństwo w ruchu kolejowym i drogowym. Jednym z największych wyzwań będzie budowa nowego, prawie 200-metrowego mostu nad Narwią w Uhowie. Nowa przeprawa na lata zapewni sprawne podróże i przewóz towarów na międzynarodowej linii. Rozpoczęcie prac, m.in. demontaż torów, poprzedzi przygotowanie bezpiecznych i oznakowanych przejść – zapowiedziały Polskie Linie Kolejowe.
Prace będą się wiązały ze zmianami w ruchu pociągów, bo będą prowadzone na jednym z dwóch torów na trasie Białystok-Łapy – podało w komunikacie PKP PLK.
Największa kolejowa inwestycja w historii
Modernizacja ok. 70 km odcinka Czyżew-Białystok to obecnie największa inwestycja kolejowa realizowana w województwie podlaskim. Prace zaczęły się jesienią 2020 r. od modernizacji stacji Czyżew i są kontynuowane. Koszt całej inwestycji to 3,4 mld zł. Jest ona dofinansowana z UE z programu CEF- Łącząc Europę.
Modernizacja całego odcinka Czyżew-Białystok Rail Baltica ma być zakończona w 2023 r. – zapowiadały wcześniej władze PKP PLK. W 2024 r. ma być jeszcze montowany system sterowania ruchem. Po zakończeniu prac, podróż pociągiem z Białegostoku do Warszawy ma trwać ok. półtorej godziny.