Dziewięć firm złożyło oferty w przetargu na budowę nowej linii tramwajowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą do tzw. osiedla Jar. Po jej wybudowaniu miasto wzbogaci się o ponad 5,5 km nowej linii tramwajowej i nowe przystanki z Systemem Informacji Pasażerskiej.
Cały projekt, o łącznej wartości ponad 400 mln zł, składa się z ośmiu zadań, dzięki którym zostanie usprawniony transport publiczny w mieście. Część z nich zostało już zrealizowanych lub jest w trakcie realizacji. 14 autobusów hybrydowych od dwóch lat wozi już pasażerów toruńskiej komunikacji miejskiej, na zakup sześciu autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania oraz pięciu niskopodłogowych tramwajów podpisano już umowy. Nowe tramwaje PESY, autobusy i ładowarki szybkiego i wolnego ładowania mają trafić do Torunia w 2022 roku. Trwa także modernizacja odcinków torowisk wraz z siecią trakcyjną.
Nowa linia tramwajowa przebiegać będzie z centrum Szosą Chełmińską, ul. Długą, Legionów, Polną, Ugory i Watzenrodego do nawrotu w ul. Strobanda. Powstanie nowego torowiska zapewni dodatkowy transport dla mieszkańców dynamicznie rozwijającego się osiedla. Jest to kolejny krok w stronę nowoczesnego, ekologicznego transportu miejskiego. Poprzednią nową linię – na Bielany – uruchomiono 24 czerwca 2014 r., zaś w grudniu ub.r. oddano do użytku łącznik torowy pomiędzy pl. Artylerii Polskiej a pl. Niepodległości.
Wykonawcą dokumentacji projektowej budowy nowej linii tramwajowej jest Databout Sp. z o.o. (dawniej WYG International). Firma w ramach kontraktu odpowiedzialna jest także za uzyskanie niezbędnych decyzji zezwalających na realizację robót dla inwestycji.