Trzy nowe obrazy wzbogacą zbiory Muzeum Narodowego w Kielcach. Można już podziwiać „Portret kobiety w czerwieni” Konrada Krzyżanowskiego, niebawem zawisną także dwie prace Franciszka Kostrzewskiego. Wszystkie trafiły do kieleckiej placówki jako depozyt.
„Portret kobiety w czerwieni” powstał w 1916 roku. To olej na płótnie. Jego bohaterką jest Maria Grossek – polska poetka, tłumaczka i publicystka.
Jak wyjaśnia Urszula Kinder, rzecznik Muzeum Narodowego w Kielcach to nowy depozyt od prywatnego kolekcjonera. W Muzeum Narodowym w Kielcach można go znaleźć w sali, w której jest „Dziewczynka w czerwonej sukience” Józefa Pankiewicza, wraz z innym portretem Konrada Krzyżanowskiego, „Kobietą w bieli”.
„Portret kobiety w czerwieni” – fragment, Autor: Konrad Krzyżanowski / Muzeum Narodowe w Kielcach
– Autor obrazu Konrad Krzyżanowski to malarz, który oprócz sprawnego przedstawienia rzeczywistego wyglądu swoich modelek, potrafił również pokazać wnętrze kobiety i to fascynowało go najbardziej. Nie przywiązywał uwagi do stroju i fryzury, czy też tła. Najistotniejsza była dla niego twarz i oczy, w których znajdował odbicie duszy – wyjaśnia.
Do Muzeum Narodowego w Kielcach trafiły także dwa obrazy XIX-wiecznego malarza, Franciszka Kostrzewskiego. Pierwszy z nich nosi tytuł „Ostatnie sosny” i został namalowany w 1896 roku.
Jak dodaje Urszula Kinder to pokaźnych rozmiarów olej na płótnie: 231×145 cm.
„Ostatnie sosny”, Autor: Franciszek Kostrzewski / Muzeum Narodowe w Kielcach
– Ten depozyt pochodzi z Sopockiego Domu Aukcyjnego, ale jest to własność warszawskiej rodziny. Był wystawiany na wystawie pośmiertnej Kostrzewskiego w Zachęcie w 1936 roku oraz na wystawie monograficznej artysty, w Muzeum Historycznym Miasta Stołecznego Warszawy w 1962 roku – wymienia.
Przez wiele lat znajdował się w depozycie w Muzeum Narodowym w Warszawie.
Trzeci obraz, to także praca pędzla Franciszka Kostrzewskiego, zatytułowana „Przed karczmą” z 1882 roku. Jej wymiary to: 72×115,5 cm.
– To też obraz typowy dla artysty, będący realistycznym przedstawieniem – wyjaśnia Urszula Kinder.
„Przed karczmą”, Autor: Franciszek Kostrzewski / Muzeum Narodowe w Kielcach
Depozyt w praktyce muzealnej jest to eksponat, który muzeum przechowuje i najczęściej eksponuje, ale nie jest jego własnością. Jest to forma długoletniego użyczenia.
W Muzeum Narodowym w Kielcach w depozycie jest ponad 20 obrazów.