Edukacja włączająca pozwala na naukę dziecka z niepełnosprawnościami w szkole powszechnej. Wśród uczniów jest cztery proc. takich dzieci, z czego 70 procent uczy się w szkołach specjalnych. O zaletach i procedurach, które trzeba spełnić przy edukacji włączającej rozmawialiśmy w programie „Na każdą pogodę”.
Katarzyna Nowacka, świętokrzyski wicekurator oświaty mówi, że zadaniem dyrektora placówki oświatowej jest przystosowanie jej do potrzeb dziecka z niepełnosprawnościami. To może oznaczać na przykład usunięcie barier architektonicznych. Główną zaletą edukacji włączającej jest integracja. Dzieci z niepełnosprawnościami uczą się, jak funkcjonować w grupie rówieśniczej, a dzieci sprawne widzą, że ich kolega na wózku jest takim samym uczniem jak oni.
Od września zaczną działać w Polsce Specjalistyczne Centra Wspierania Edukacji Włączającej. Początkowo w każdym województwie będzie jedno takie miejsce. Ich zadaniem będzie wspieranie szkół, w których działa edukacja włączająca.
Posłuchaj audycji
Część pierwsza:
Część druga: