Czy możliwe jest wystawianie w Kielcach papierowych faktur za wywóz śmieci? Z takim pytaniem zwrócił się słuchacz, który zadzwonił na telefon interwencyjny Radia Kielce.
Jego zdaniem, starsi ludzie często mają problem z posługiwaniem się komputerem i Internetem, dlatego mogą nie radzić sobie z elektronicznym rozliczaniem opłat np. za śmieci.
Magdalena Sułek-Domańska z firmy ENERIS, zajmującej się odbiorem odpadów tłumaczy, że mieszkańcy nie dostają indywidualnych faktur, ponieważ spółka rozlicza się za usługę z miastem.
Tomasz Porębski, rzecznik prasowy prezydenta Kielc wyjaśnia, że wszelkie kwestie związane z rozliczaniem opłat za odbiór śmieci są regulowane przez deklaracje, składane przez mieszkańców. Jest w nich zawarta wysokość opłat oraz indywidualny numer konta, na które należy dokonywać przelewów.
– Na podstawie złożonej deklaracji przyznawany jest indywidualny numer rachunku bankowego, na który należy bez wezwania, w terminie do 20 dnia każdego miesiąca wpłacać należność, wyliczoną zgodnie z zapisami deklaracji – mówi Tomasz Porębski.
Dodaje, że zgodnie z obowiązującym prawem gminy nie mają obowiązku wystawiania faktur dla właścicieli nieruchomości za uregulowanie wpłat. Nie jest to bowiem czynność podlegająca opodatkowaniu VAT.
Rzecznik przypomina, że od 1 stycznia br. wprowadzono zmiany w możliwości wykonywania wszelkich opłat przekazywanych do urzędu miasta. Można ich dokonywać w placówkach pocztowych bez potrzeby odwiedzania ratusza. W związku z tym rachunki można rozliczać zarówno elektronicznie, jak i w tradycyjny sposób.
Z kolei, mieszkańcy budynków wielorodzinnych rozliczają się ze wspólnotą lub spółdzielnią, która następnie reguluje koszty odbioru śmieci z gminą. Opłata śmieciowa jest jednym z elementów opłacanego czynszu.
Mieszkańcy pisemnie otrzymują tylko ponaglenia, lub informacje o zaleganiu z opłatami w przypadku nieuregulowania rachunku. Tomasz Porębski przyznaje, że miasto nie rozważa wysyłania papierowych wersji rachunku za wywóz odpadów.