Kolejarze budują specjalne kładki nad torami, by duże zwierzęta mogły bezpiecznie przejść na drugą stronę. W naszym regionie powstaną także przepusty pod torami dla płazów i gadów.
– Przejścia zostały wyposażone w specjalne półki, pomagające najmniejszym zwierzętom – informuje Izabela Miernikiewicz z zespołu prasowego Polskich Linii Kolejowych.
Takie przejścia powstały już na linii Skarżysko-Kamienna – Ostrowiec. Podobne przygotowano na szlaku Pilichowice – Olszamowice na Centralnej Magistrali Kolejowej.
Kolejne powstaną na modernizowanej trasie Skarżysko-Kamienna – Sandomierz. Tam pod torami wydrążone zostaną specjalne szczeliny, by płazy bez przeszkód pokonały torowisko.
Miejsca, gdzie powstaną tunele wytypowano śledząc za pomocą kamer migrujące zwierzęta.
Filmy pokazują, że sarny, jelenie i łosie swobodnie czują się przy torach i uciekają słysząc dźwięk nadjeżdżającego pociągu.
Wilki po sprawdzeniu drogi, ostrożnie i spokojnie przechodzą przez tory.
Z kolei z pokonywaniem żelaznej bariery problem mają żaby i żółwie i to specjalnie dla nich przygotowywane są tunele. Na filmach widać, że zaskrońce wygrzewają się koło szyn. Gdy tylko poczują drgania nadjeżdżającego pociągu wówczas uciekają w trawę lub zarośla. Z kolei mosty i przepusty to miejsca schronienia nietoperzy.
W 2020 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. dostosowały 109 obiektów: mostów, wiaduktów, przepustów do swobodnego poruszania się zwierząt.