Pandemia i związany z nią stres odczuwany przez mieszkańców skłonił władze Ćmielowa do uruchomienia gminnego telefonu zaufania. Jego utworzenie to efekt obserwacji poczynionych przez miejskie służby.
Mieszkańcy, korzystający z pomocy zakupowej w trakcie pandemii, często dzwonili tylko po to, aby porozmawiać. Stąd idea, aby uruchomić telefon zaufania. Z możliwości rozmowy mogą skorzystać wszyscy, bez względu na wiek. Gwarantowana jest pełna anonimowość oraz fachowa pomoc – zapewnia burmistrz Ćmielowa Joanna Suska. Zwraca przy tym uwagę, że szczególnie ludzie starsi i niepełnosprawni, zamknięci w domach, zmagają się z samotnością i brakiem kontaktu z bliskimi.
– Zarówno osoby dorosłe, jak i dzieci oraz młodzież będą mogli skorzystać z pomocy specjalisty – podkreśla.
Dodaje, że czas pandemii jest też trudny dla uczniów, którzy często o swoich problemach nie chcą mówić rodzicom, a inicjatywa miasta jest przeznaczona także dla nich.
Telefony odbiera specjalista z ponad dwudziestoletnim stażem – Ewa Frączek. Zajmuje się pomocą psychologiczną, uzależnieniami, ma też wykształcenie dotyczące pomocy w spraw związanych z zaburzeniami seksualnymi. Jak mówi, dzwonią głównie kobiety, które na początku chciały się zapoznać z terapeutką, ale pojawiły się też już pierwsze problemy.
– Ta relacja rodzinna gdzieś się rozjechała, w czasie gdy mąż i żona wychodzili do pracy, a teraz nagle trzeba razem zostać w domu. Zostają sami ze sobą, a nie potrafią podjąć szczerych tematów – mówi Ewa Frączek.
Podkreśla też, że telefon zaufania skierowany jest do osób, które o swoich problemach nikomu nie mogą powiedzieć, nawet najbliższym osobom, ale także mają problem żeby udać się do psychologa, czy psychiatry. Terapeutka przyznaje, że przed pandemią w rodzinach były problemy, jednak teraz są nawarstwione, dlatego konflikty się wyostrzają i pogłębia się niechęć.
Telefon zaufania działa w poniedziałki i piątki w godzinach od 7.00 do 11.00 oraz w czwartki od 12.00 do 20.00. Dzwonić należy pod numer 507 668 526.