Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje wprowadzenie w miastach powyżej 100 tysięcy mieszkańców stref czystego powietrza. Zgodnie z proponowanym rozwiązaniem do 2025 roku samorządy 37 miast w kraju będą musiały wyznaczyć strefy czystego transportu dostępne dla samochodów elektrycznych, napędzanych wodorem lub gazem ziemnym oraz spełniających normę Euro 4. W kolejnych latach normy będą podwyższane aż do obecnej – Euro 6.
Pozostałe samochody będą mogły wjechać do strefy za opłatą.
Jak poinformował rzecznik Ministerstwa Klimatu i Środowiska, Aleksander Brzózka, te kroki mają nas zbliżyć do oczyszczenia powietrza w miastach. Promowany będzie ruch pojazdów niskoemisyjnych i elektrycznych, z utrudnieniami natomiast muszą się liczyć kierowcy pojazdów niespełniających ekologicznych norm.
Strefy mają obowiązywać od 2030 roku, jednak już w przyszłym tygodniu po konsultacjach z samorządami projekt zostanie przekazany do dalszego procesu legislacyjnego.
Jak poinformował rzecznik kieleckiego urzędu miasta, Tomasz Porębski, w oczekiwaniu na szczegóły nowelizacji ustawy już teraz władze miasta wprowadzają rozwiązania mające poprawić komfort życia obywateli. W Kielcach obowiązują strefy ograniczonego ruchu i dotyczą podmiotów, które posiadają prawo do wjazdu na poszczególne ulice.
W sumie to ponad trzy kilometry. By ograniczyć emisję spalin, dwa lata temu została zamknięta dla ruchu północna pierzeja Rynku, a na ulicach Giętówka, Sabinówek, Mostowej i Kąpielowej wprowadzono ograniczenie tonażu do 3,5 tony.
Jak wynika z analiz Światowej Organizacji Zdrowia, zanieczyszczenia powietrza przyczyniają się każdego roku do śmierci ok. siedmiu mln ludzi na całym świecie.
Z raportu opublikowanego przez Polski Alarm Smogowy wynika, że najbardziej zanieczyszczone miasta w Polsce to Nowy Targ i Pszczyna.