piątek, 18 lipca 2025
101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa  dab logo M10D 215,072 MHz                    Zadzwoń do studia 41 200 20 20          
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce

WYWIAD NA WEEKEND. Improwizować polifonicznie? To możliwe

Marzena Ślusarska
2021-01-23 07:15
6 min. czytania
A A
Trio Andrzeja Jagodzińskiego / Paweł Cegielski / archiwum prywatne

Trio Andrzeja Jagodzińskiego / Paweł Cegielski / archiwum prywatne

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

Z Andrzejem Jagodzińskim, wybitnym polskim pianistą, o najnowszym, nowatorskim projekcie „Bach” rozmawia Marzena Ślusarska.

Czytaj również

Olga Szomańska / Fot. archiwum prywatne

Olga Szomańska: „Aves” i opowieść o skrzydłach pamięci

2025-06-30
04.04.2025. Studio Gram. Koncert zespołu Kawa o Północy / Fot. Wiktor Taszłow - Radio Kielce

Koncert zespołu Kawa o Północy w Radiu Kielce [WIDEO, ZDJĘCIA]

2025-04-04

Marzena Ślusarska: – Był jazzowy Chopin, prezentowany z ogromnymi sukcesami na wielu scenach, teraz dotykamy innej, także niezmiernie szacownej materii – muzyki Jana Sebastiana Bacha. To jest projekt wielkiej urody, ale z pewnością bardzo wymagający…

Andrzej Jagodziński: – Może nawet bardziej…

 

Jakie były inspiracje, przygotowania do tego świetnego materiału?

– Nie ma co ukrywać, ja lubię wyzwania przed sobą stawiać i starać się je pokonywać. Takim wyzwaniem był oczywiście Chopin, takim wyzwaniem były inne płyty, inne projekty, które się działy zawsze gdzieś na granicy klasyki i jazzu. Przez te lata dojrzałem jednak do zagadnienia co zrobić z Bachem, żeby on był jednocześnie i Bach i jazzowy. Tak jak to się udało zrobić z Chopinem. Ponieważ to jest barokowa muzyka, muzyka polifoniczna, więc, żeby to korespondowało z oryginałem, żeby było spójne, należało użyć zasady polifonicznej. Trenowaliśmy kilka lat i wreszcie doszliśmy do wniosku, że można to pokazać. Tak więc najważniejsza rzecz, to jest próba improwizacji polifonicznej.

 

Jan Sebastian Bach był artystą improwizującym i być może to pokrewieństwo muzyki także sprawiło, że efekt jest tak znakomity…

– Myślę, że improwizacja była obecna w każdej epoce. Natomiast improwizacja w baroku była szczególnie trudnym zadaniem, ponieważ wiemy, jak zbudowana jest na przykład fuga i żeby ją według ścisłych zasad zrealizować improwizując to bardzo poważny talent musi się tym zająć. Nie mówię tutaj, niestety, o sobie, bo u nas – jakby to powiedzieć – efekt nie jest oparty na ścisłej polifonii. Nie da się bowiem co najmniej we dwóch tak improwizować, żeby to było ściśle z zasadami i regułami. Charakter, klimat, melodyka i jakieś namiastki polifonii, jednak – mamy nadzieję, że zrozumiałe – umieszczamy w naszym programie.

 

W muzyce Jana Sebastiana Bacha linia basu była niezmiernie istotna. W Waszej muzyce Adam Cegielski sprawił się znakomicie. Tak sobie myślę, czy jego klasyczne wykształcenie, a także lata grania właśnie w trio Andrzeja Jagodzińskiego, mogły wpłynąć na tak świetną partię basu na płycie?

– Tak. Myślę, że, choć wszyscy jesteśmy kompletnie wykształconymi muzykami najtrudniejsze zadanie było przed perkusistą, ponieważ tu linii melodycznej nie ma. Myślę jednak, że znaleźliśmy optymalne rozwiązanie. Natomiast kontrabas, rzeczywiście. Linia basu u Bacha, zresztą nie tylko u Bacha, ale u Bacha szczególnie, musi być bardzo ściśle realizowana i korespondująca z tematem. Granie przez 30 lat chyba (śmiech) w tym samym składzie i mniej więcej ten sam repertuar, tak jak powiedziałem – balansowanie na granicy klasyki i jazzu – z pewnością kształtowało więc charakter naszego grania, że nie jest on zbyt mocno jazzowy, że sposób improwizacji mojej, czy basu również ma charakter klasycyzujący. Obaj mieliśmy doświadczenia ze sobą w orkiestrach symfonicznych, ja jeszcze wtedy jako waltornista, więc z pewnością coś z tego doświadczenia w nas zostało i wykorzystywaliśmy to w tym właśnie materiale bachowskim.

 Adam Cegielski / Piotr Szajewski / archiwum prywatne

Znakomita gra Czesława Bartkowskiego, jego timing, też stanowi o jazzowym pulsie muzyki, którą od Was otrzymaliśmy…

– To zadanie było bardzo trudne, bo zbyt duża dawka jazzu być może zachwiałaby te proporcje między barokiem a jazzem, czy klasyką a jazzem. Natomiast Bartkowski znany jest z tego, że jest perkusistą delikatnym, ale jak trzeba, to potrafi zagrać 4F (głośniej niż Fortissimo Posibile – możliwie najgłośniej, oznaczane symbolem FFF – przyp. redakcji), chociaż oczywiście nie wykorzystuje tego i nie przesadza. Natomiast sposób grania ma w naszych kręgach określany czasem jako „ażurowy”, czyli taki, gdzie jest dużo przestrzeni.

 Czesław Bartkowski / Stanisław Loba / archiwum prywatne

Jak to się mówi – pauza to też muzyka…

– Oczywiście, cisza gra. I trzeba o tym pamiętać. Bartkowski jest mistrzem w tym ażurowym graniu i to z pewnością nadało tej muzyce jeszcze wyższego poziomu.

 

Zapytam o program płyty, bo dzieł Jana Sebastiana Bacha jest moc, tutaj mamy wybór sześciu utworów, wśród nich Małe Preludium. W oryginale jest króciutkie, tutaj jest rozbudowane do ośmiu minut, ze wspaniałymi improwizacjami. Czy to jest najważniejszy, kulminacyjny punkt płyty?

– Tak. Tak się złożyło podczas pracy nad tym materiałem, że to będzie właśnie kulminacyjny punkt płyty, mimo że Preludium jest Małe. Więc jeden utwór jest taki, w którym, można powiedzieć, jest więcej jazzu, może po to, żeby było słychać, że to grają jednak jazzmani, żeby nie było zbyt nudno, zachowawczo. Jeden jest taki utwór, w którym emocje wybuchają z ogromną siłą. Najważniejsza w tej muzyce jest improwizacja polifoniczna korespondująca z charakterem muzyki barokowej i wydaje mi się, że nikt tak jeszcze do tego materiału nie podszedł. Nie chciałbym górnolotnych słów używać, ale nie słyszałem jeszcze, nie zdarzyło mi się jeszcze znaleźć, a szukałem, również kiedy pracowaliśmy nad tym, czy coś takiego się dzieje w świecie gdziekolwiek i, niestety, nie. Albo dla nas „stety”.

 

To będzie wyjątkowe wydarzenie, które, jak w przypadku Chopina, choć tutaj jest jeszcze większy „kaliber” dzieła, podbije świat. Jazzowy Chopin zapoczątkował modę na Chopina w Polsce, ale z Bachem tak łatwo, jak przypuszczam, nie będzie?

– Próbować trzeba.

 

Przypomnę jeszcze rok 2015 i festiwal Bachowski w Wąchocku (Muzyka w Opactwie – Bach u Cystersów – przyp. red.). Tam zabrzmiał Bach na dwa fortepiany. Przy jednym fortepianie Andrzej Jagodziński, przy drugim Bogdan Hołownia. Czy to wydarzenie mogło mieć wpływ na sięgnięcie do bachowskiego repertuaru kilka lat później?

– Nie, to wydarzenie nie miało wpływu. To było w czasie, kiedy już praca nad tym materiałem trwała. Kiedy otrzymałem telefon z zaproszeniem na ten koncert w Wąchocku, niestety musiałem odmówić, ponieważ, powiedziałem, że my pracujemy oczywiście nad Bachem, ale jeszcze to nie jest gotowe i nie wiemy, kiedy będzie gotowe. Jak będziemy gotowi to chętnie tam zagramy. Natomiast znalazło się wyjście kompromisowe – Bogdan Hołownia przygotował  tematy do improwizacji, nie były to zbyt, że tak powiem, wyszukane improwizacje. Po prostu taki klasyczny jazzowy projekt, czyli temat – improwizacja. Nie było tam improwizacji polifonicznej, punkt wspólny z Bachem to było tylko sięgnięcie po tematy.

 

Czas jest, jak wiadomo, trudny, jeśli chodzi o spotkania z publicznością, ale teraz, kiedy mamy już tę piękną płytę, czy można liczyć na jakiś koncert online, podczas którego można się tą muzyką na żywo raczyć?

– Tak. Takie koncerty są w Internecie, pewnie jeszcze dostępne, ponieważ zagraliśmy kilka razy na jesieni bez publiczności online i one gdzieś tam jeszcze wiszą. Myślę, że to się da znaleźć.

 

Serdecznie dziękuję, czekamy w takim razie na koncerty prawdziwe, na muzykę zagraną na żywo. Tymczasem raczymy uszy i duszę tą muzyką, która została zarejestrowana. Gratuluję tak wybitnego dzieła.

– Bardzo dziękujemy, chętnie zajrzymy do Kielc.

ANDRZEJ JAGODZIŃSKI

WYWIAD NA WEEKEND. Improwizować polifonicznie? To możliwe - Radio Kielce

Z wykształcenia (Akademia Muzyczna im. F. Chopina w Warszawie) – waltornista. Na tym instrumencie grał w Orkiestrze Symfonicznej Polskiego Radia. Pianista jazzowy, akordeonista (był to jego pierwszy instrument), kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął od zdobycia głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu „Złota Tarka” w 1979 roku. Dzięki wyjątkowej umiejętności wtapiania się w brzmienia i konwencje, grał w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu, a w swej bogatej karierze koncertował niemal na całym świecie. W 1993 roku utworzył trio firmowane własnym nazwiskiem, zaaranżował utwory Fryderyka Chopina i albumem „Chopin” odniósł niebywały sukces wywołując ogromne zainteresowanie muzyków improwizujących twórczością Wielkiego Fryderyka. Późniejsze „chopinowskie” płyty ten sukces ugruntowały. Od ponad 20 lat spełnia się jako pedagog – prowadzi klasę fortepianu, zespoły jazzowe oraz wykłada improwizację jazzową. Na 20-lecie istnienia swojego zespołu, skomponował „Koncert fortepianowy g-moll” – prawykonany przez Trio Andrzeja Jagodzińskiego i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej w Warszawie. Nagrał już kilkadziesiąt płyt, a jako, że jest artystą wszechstronnym, otwartym na piękno niesione muzyką, to realizuje kolejne.

Andrzej Jagodziński – ważne nagrody:
1994 r. – FRYDERYK za płytę „CHOPIN” w kategorii „Jazzowa płyta roku”
2001 r. – FRYDERYK w kategorii „Jazzowy muzyk roku”
2005 r. – Brązowy Medal Zasłużony Kulturze GLORIA ARTIS

a-cegielski-foto-piotr-szajewski-130734
foto-stanislaw-loba-130735
foto-pawel-cegielski-130736
Trio Andrzeja Jagodzińskiego / Paweł Cegielski / archiwum prywatneTrio Andrzeja Jagodzińskiego / Paweł Cegielski / archiwum prywatne
Tagi: muzykaWYWIAD NA WEEKENDjazz

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Olga Szomańska / Fot. archiwum prywatne
POSŁUCHAJ

Olga Szomańska: „Aves” i opowieść o skrzydłach pamięci

2025-06-30
04.04.2025. Studio Gram. Koncert zespołu Kawa o Północy / Fot. Wiktor Taszłow - Radio Kielce

Koncert zespołu Kawa o Północy w Radiu Kielce [WIDEO, ZDJĘCIA]

2025-04-04
Melodie czasu wolnego – album na weekend: „Man about town"
WIDEO

Melodie czasu wolnego – album na weekend: „Man about town”

2025-03-21
Na zdjęciu: Tomek Dudek – dziennikarz muzyczny Radia Kielce / Fot. Radio Kielce
WIDEO

Melodie czasu wolnego – album na weekend: „What color is love”

2025-03-14
Paulina Przybysz i Tomek Dudek / Fot. Radio Kielce
POSŁUCHAJ

Paulina Przybysz: łączy nas jazz

2025-03-14
Melodie czasu wolnego – album na weekend: „Jamalca”
WIDEO

Melodie czasu wolnego – album na weekend: „Jamalca”

2025-03-07
Sławek Wierzcholski - założyciel grupy Nocna Zmiana Bluesa oraz Tomek Dudek – dziennikarz muzyczny Radia Kielce / Fot. Radio Kielce
POSŁUCHAJ

Sławek Wierzcholski – chory na bluesa

2025-03-06
Melodie czasu wolnego – album na weekend: „Live & More”
WIDEO

Melodie czasu wolnego – album na weekend: „Live & More”

2025-02-28
folkradio.pl
podcasty.radiokielce.pl/

KULTURA

Pat w sprawie Teatru Żeromskiego w Kielcach

Mateusz Dubiel: gram Chopina i to wielkie przeżycie wykonywać ten repertuar przed publicznością

Jak powstają piosenki Ornette’a?

Muzyka z „Ogrodów Salomona” zabrzmi na ziemi świętokrzyskiej

Wojewódzki Dom Kultury sprawił radość muzykom

MKiDN złożyło zawiadomienie do prokuratury ws. niepowołania dyrektora Teatru Żeromskiego

Mateusz Dubiel zaprezentuje swoje „Chopinowskie inspiracje”

Wyprawa na wakacje w czasy PRL

Polski astronauta atrakcją ogrodu botanicznego

Kolejny sukces kieleckiego spektaklu

AKTUALNOŚCI

  • ŚWIĘTOKRZYSKIE
  • POLSKA
  • SPORT
  • KULTURA
  • ZDROWIE
  • CO NA DROGACH
  • ZOOM NA WIEŚ
  • STREFA MUNDURU
  • GALERIE ZDJĘĆ
  • WIDEO
  • POGODA

WIADOMOŚCI LOKALNE

  • KIELCE
  • BUSKO-ZDRÓJ
  • JĘDRZEJÓW
  • KAZIMIERZA-WIELKA
  • KOŃSKIE
  • OPATÓW
  • OSTROWIEC-ŚWIĘTOKRZYSKI
  • PIŃCZÓW
  • SANDOMIERZ
  • SKARŻYSKO-KAMIENNA
  • STARACHOWICE
  • STASZÓW
  • WŁOSZCZOWA

RADIO KIELCE

  • KONTAKT
  • DZIENNIKARZE
  • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
  • RAMÓWKA
  • STUDIO GRAM
  • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • ABONAMENT RTV
  • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • PATRONATY
  • BIP

PORTALE RADIA KIELCE

  • PODCASTY
  • FOLK RADIO
  • PROJEKT PRACA
  • ZOOM NA WIEŚ
  • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
  • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
  • POLACY RATUJĄCYCH ŻYDÓW
logo300

Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim.

ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce

tel. 41 363 05 00

radio@radiokielce.pl

101,4 MHz Świętokrzyskie
90,4 MHz Kielce
100,0 MHz Włoszczowa
215,072 MHz / KANAŁ 10D

OBSERWUJ NASZE PROFILE

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" S.A. 2025.
g-news logo
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2025.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.