Ścieżka STAR-a, to propozycja aktywnego spędzenia wolnego czasu i poznania historii polskiej ciężarówki. Starachowicki Park Kultury ma kolejny pomysł na ferie.
Ścieżka prowadzi śladami kolejnych samochodów, które są ustawione w różnych częściach miasta i stanowią witacze zapraszające do odwiedzenia miasta. Aleksandra Sarzyńska z Parku Kultury zaznacza, że przy każdym z nich jest tablica informująca o danym modelu i historii Fabryki Samochodów Ciężarowych, która przez lata była najważniejszym zakładem w Starachowicach.
Spacer można rozpocząć w dowolnym miejscu, ale polecana trasa zaczyna się od Stara 1142 wywrotki na skrzyżowaniu ulic Radomskiej i Kieleckiej. Następny przystanek, to Star 266 wojskowy, obok ronda Lecha Kaczyńskiego (koło Parku Kultury) i Star 660 wojskowy przy ul. Radomskiej (obok Urzędu Miasta). Dalej można przejść do Stara 660 żurawia u zbiegu ul. Szkolnej i Iglastej (koło PWiK). Kolejny eksponat to Star 28 dźwig stojący obok ronda Z. Rafalskiego (koło Centrum Handlowego Galardia). Na zakończenie Star 25 strażacki na osiedlu Michałów.
Dla dopełnienia wiedzy o ciężarówkach warto odwiedzić Muzeum Przyrody i Techniki, gdzie znajduje się replika papamobile, którym papież Jan Paweł II poruszał się podczas pielgrzymek po Polsce.
Starachowickie Zakłady powstały w 1948 roku jako przedsiębiorstwo państwowe, na bazie istniejących już Zakładów Mechanicznych w Starachowicach założonych w 1920 roku. Otrzymały początkowo nazwę Fabryka Samochodów Ciężarowych. Były tam produkowane samochody ciężarowe marki STAR poczynając od STARA 20 z 1948 roku. W 1981 roku wyprodukowano 500-tysięczną ciężarówkę. Podczas przemian ekonomicznych na przełomie lat 80. i 90. fabryka znalazła się w trudnej sytuacji finansowej i groziła jej likwidacja. Po strajku okupacyjnym w 1991 roku zakłady zostały przekształcone w spółkę o nazwie Zakłady Starachowickie Star S.A. i sprywatyzowane.
STAR-y to samochody z powodzeniem używane po dziś dzień zarówno w wojsku czy przy pracach rolniczych, a STAR-a 266 uznaje się za najlepszy samochód pod względem konstrukcyjnym i wytrzymałościowym. Ten model w 1988 roku wziął udział w rajdzie Paryż-Dakar w 1988 roku.