piątek, 16 maja 2025
101,4 MHz | 90,4 Kielce | 100,00 MHz Włoszczowa  dab logo M10D 215,072 MHz                    Zadzwoń do studia 41 200 20 20          
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Radio Kielce
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP
Brak wyników
Pokaż wszystko
Radio Kielce

CMK – najszybsza linia kolejowa w Polsce [REKORDY PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW]

Polskie Radio Kielce
2021-01-09 07:30
5 min. czytania
A A
Modernizacja 800 zamiast 500 km linii kolejowych

Włoszczowa Północ. Pendolino / Fot. Robert Felczak - Radio Kielce

Udostępnij na FacebookUdostępnij na TwitterEmail

Przez województwo świętokrzyskie przebiega Centralna Magistrala Kolejowa, na której pociągi osiągają największe prędkości w Polsce. To na niej właśnie ustanawiano kolejne rekordy prędkości na polskich torach. Kiedy i jakie?

Czytaj również

Nowa jakość podróży koleją. Linia nr 8 w przebudowie

Nowa jakość podróży koleją. Linia nr 8 w przebudowie

2025-05-03
Nowa jakość podróży koleją. Linia nr 8 w przebudowie

Wielka inwestycja kolejowa zmieni jakość transportu w regionie

2025-04-16

Transport kolejowy powstał w pierwszej, a rozwinął się w drugiej połowie XIX i na początku XX wieku. W kolejnych dekadach, w związku z konkurencją samochodu i samolotu, kolej przestała się dynamicznie rozwijać. Pod koniec minionego wieku w niektórych krajach era tradycyjnej kolei minęła – nastał czas pociągów wielkich prędkości. Pod tym względem liderami są Japończycy i Francuzi, a od XXI wieku sieć szybkich kolei dynamicznie rozwija się w Chinach. W Japonii Shinkansen zaczął kursować w 1964 roku, a we Francji w 1981 roku na trasy wyruszyły składy TGV (Train à Grande Vitesse – pociąg dużych prędkości).

KOLEJ DUŻYCH PRĘDKOŚCI W POLSCE

W Polsce koncepcja kolei dużych prędkości powstała na początku drugiej połowy XX wieku. W latach 1970-1971 powstał projekt Centralnej Magistrali Kolejowej. Już wówczas tory planowano dostosować nawet do prędkości rzędu 250 km/godz. Zastosowano więc odpowiednio duże promienie łuków (4 000 m) oraz odpowiednio dużą odległość pomiędzy osiami torów (4,5 m).

Budowę CMK rozpoczęto w 1971 roku, a ukończono 28 grudnia 1977 roku. Dwa lata później rozpoczęła się elektryfikacja torów, którą zakończono w 1980 roku.

CMK - najszybsza linia kolejowa w Polsce [REKORDY PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW] - Radio Kielce

Zakończenie budowy Centralnej Magistrali Kolejowej – 28 grudnia 1977 roku / Fot. Centralna Agencja Fotograficzna (sygn. 4054/63)

Początkowo Centralną Magistralą Kolejową jeździły wyłącznie pociągi towarowe, głównie z węglem ze Śląska. Składy pasażerskie zaczęły kursować w czerwcu 1984 roku – były to dwa ekspresy (z Warszawy do Krakowa i Katowic) kursujące z prędkością 140 km/godz. Był to nowy rekord „rozkładowych” pociągów w historii polskich kolei. Wcześniej, od 1972 roku, pociągi kursowały z prędkością 130 km/godz. na niektórych odcinkach pomiędzy Warszawą i Poznaniem.

W maju 1988 roku po raz pierwszy w historii polskich kolei pociągi zaczęły jeździć z prędkością 160 km/godz. Aby rozpędzić się do takiej prędkości potrzebowały jednak dwóch lokomotyw starszego typu (EP05) lub jednego, ale nowszego elektrowozu (EP09).

PENDOLINO Z PRĘDKOŚCIĄ 200 KM/GODZ.

CMK - najszybsza linia kolejowa w Polsce [REKORDY PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW] - Radio Kielce

Centralna Magistrala Kolejowa, na której pociągi osiągają największe prędkości w Polsce, powstała więc w latach 70-tych minionego wieku. Budowę zakończono zatem kilka lat wcześniej niż pierwszą linię przeznaczoną dla pociągów dużych prędkości łączącą Paryż z Lyonem, po której kursują słynne składy TGV. Założenie było identyczne w Polsce i we Francji – kursowanie pociągów z prędkością większą niż na pozostałych liniach kolejowych w kraju. Na etapie projektowania były jednak różnice w zakładanych prędkościach – w Polsce 140 km/h, a we Francji 270 km/h.

Na początku XXI wieku Centralną Magistralę Kolejową zaczęto przebudowywać do prędkości 200 km/godz. Pierwsze prace wykonano na stacji Psary w gminie Secemin w województwie świętokrzyskim. Zamontowano specjalne rozjazdy torów (pierwsze w Polsce) i sieci trakcyjnej oraz komputerowe systemy sterowania. Na 7-kilometrowym odcinku Psary – Góra Włodowska (miejscowość w woj. śląskim), na jednym z torów, zainstalowano natomiast zupełnie nową sieć trakcyjną. Została ona zaprojektowana i wykonana przez polskich inżynierów. Była niezbędna, aby pociągi mogły pędzić z prędkością 250 km/godz.

Na regularne kursowanie pociągów z prędkością 200 km/godz. trzeba było jednak poczekać do grudnia 2014 roku. Wówczas składy Pendolino zaczęły jeździć z prędkością 200 km/godz. na odcinku Zawiercie – Olszamowice. Tym samym Polska stała się pierwszym krajem, spośród państw należących od 2004 roku do Unii Europejskiej, w którym wprowadzono prędkość pociągów większą niż 160 km/godz.

CMK - najszybsza linia kolejowa w Polsce [REKORDY PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW] - Radio Kielce

A kiedy pociągi pojadą jeszcze szybciej? CMK stale jest modernizowana. Docelowo ma zostać przystosowana do prędkości 250 km/godz. Aby było to możliwe niezbędne są kolejne modernizacje infrastruktury kolejowo-drogowej oraz uruchomienie nowoczesnych systemów sterowania ruchem kolejowym. Spółka PKP PLK zakłada, że inwestycje zakończą się w grudniu 2023 roku.

CMK – KOLEJOWY POLIGON DOŚWIADCZALNY

Odcinek Centralnej Magistrali Kolejowej, między Psarami a Górą Włodowską, od lat jest wykorzystywany do testów taboru pod kątem maksymalnej prędkości. To właśnie na tej linii kolejowej ustanowiono rekord prędkości na polskich torach. W 2013 roku produkowany we Włoszech pociąg Pendolino (ED250 EZT), który obecnie regularnie kursuje po polskich torach w barwach PKP Intercity, rozpędził się do 293 km/godz. Jednak już prawie dwie dekady wcześniej starsza generacja Pendolino po raz pierwszy w historii polskiej kolei przekroczyła barierę 250 km/godz. W 1994 roku Pendolino (ETR460 260) osiągnęło prędkość 250,1 km/godz.

Produkowane w Polsce pociągi tak dużych prędkości nie są w stanie osiągnąć ze względów technologicznych. Najszybszy skład całkowicie polskiej konstrukcji rozpędził się do 225,2 km/godz. Taką prędkość osiągnął produkowany w nowosądeckiej firmie Newag pociąg „Impuls”. Podczas normalnej eksploatacji pojazd nie będzie jednak osiągał tak dużych prędkości – jego maksymalną szybkość określono na 160 km/godz.

CMK - najszybsza linia kolejowa w Polsce [REKORDY PRĘDKOŚCI POCIĄGÓW] - Radio Kielce

Na zdjęciu tytułowym: Włoszczowa Północ. Pendolino na Centralnej Magistrali Kolejowej / Fot. Robert Felczak – Radio Kielce


Tagi: PKPPKP PLKTEKST NA WEEKENDCentralna Magistrala Kolejowalinia kolejowa

CZYTAJ RÓWNIEŻ

Nowa jakość podróży koleją. Linia nr 8 w przebudowie

Nowa jakość podróży koleją. Linia nr 8 w przebudowie

2025-05-03
Nowa jakość podróży koleją. Linia nr 8 w przebudowie
MAPA

Wielka inwestycja kolejowa zmieni jakość transportu w regionie

2025-04-16
9.03.2025 Kielce. Konferencja przed wyjazdem pierwszego pociągu do Sandomierza / Fot. Wiktor Taszłow – Radio Kielce
ZDJĘCIA

Powróciły połączenia z Kielc do Sandomierza. Cieszą się pasażerowie

2025-03-09
pociąg, pkp, rozkład jazdy, peron

Pociągi pojadą szybciej, podróż będzie trwać krócej

2025-03-08
Mieszkańcy regionu pojadą nowymi pociągami

Od niedzieli nowy rozkład jazdy pociągów

2025-03-07
Nowe pociągi na świętokrzyskich torach

Nowe pociągi na świętokrzyskich torach

2025-03-06
Od niedzieli pociągiem z Kielc do Sandomierza

Od niedzieli pociągiem z Kielc do Sandomierza

2025-03-04
Staszów. Dworzec kolejowy / Fot. Robert Felczak – Radio Kielce

Pociągiem do Staszowa i Połańca?

2025-02-28

AKTUALNOŚCI

  • ŚWIĘTOKRZYSKIE
  • POLSKA
  • SPORT
  • KULTURA
  • ZDROWIE
  • CO NA DROGACH
  • ZOOM NA WIEŚ
  • STREFA MUNDURU
  • GALERIE ZDJĘĆ
  • WIDEO
  • POGODA
  • PATRONATY

WIADOMOŚCI LOKALNE

  • KIELCE
  • BUSKO-ZDRÓJ
  • JĘDRZEJÓW
  • KAZIMIERZA-WIELKA
  • KOŃSKIE
  • OPATÓW
  • OSTROWIEC-ŚWIĘTOKRZYSKI
  • PIŃCZÓW
  • SKARŻYSKO-KAMIENNA
  • STARACHOWICE
  • STASZÓW
  • WŁOSZCZOWA

RADIO KIELCE

  • KONTAKT
  • DZIENNIKARZE
  • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
  • RAMÓWKA
  • STUDIO GRAM
  • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
  • POLITYKA PRYWATNOŚCI
  • ABONAMENT RTV
  • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
  • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
  • BIP

PORTALE RADIA KIELCE

  • PODCASTY
  • FOLKRADIO
  • PROJEKT PRACA
  • ZOOM NA WIEŚ
  • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
  • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
  • POLACY RATUJĄCYCH ŻYDÓW
logo300

Radio Kielce - największe radio w regionie świętokrzyskim.

ul. Radiowa 4, 25-317 Kielce

tel. 41 363 05 00

radio@radiokielce.pl

101,4 MHz Świętokrzyskie
90,4 MHz Kielce
100,0 MHz Włoszczowa
215,072 MHz / KANAŁ 10D

OBSERWUJ NASZE PROFILE

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" S.A. 2025.
g-news logo
Brak wyników
Pokaż wszystko
  • REGION
    • ŚWIĘTOKRZYSKIE
    • KIELCE
    • BUSKO-ZDRÓJ
    • JĘDRZEJÓW
    • KAZIMIERZA WIELKA
    • KOŃSKIE
    • OPATÓW
    • OSTROWIEC ŚWIĘTOKRZYSKI
    • PIŃCZÓW
    • SANDOMIERZ
    • SKARŻYSKO-KAMIENNA
    • STARACHOWICE
    • STASZÓW
    • WŁOSZCZOWA
  • KRAJ / ŚWIAT
  • SPORT
    • WIADOMOŚCI SPORTOWE
    • KORONA KIELCE
    • INDUSTRIA KIELCE
  • KULTURA
    • AKTUALNOŚCI
    • INFORMATOR KULTURALNY
    • RECENZJE
  • CO NA DROGACH
  • ZDROWIE
  • MULTIMEDIA
    • ZDJĘCIA
    • GALERIA KUBALSKI & TASZŁOW
    • WIDEO
    • PODCASTY
  • POGODA
  • PORTALE RADIA KIELCE
    • CENTRUM EDUKACJI MEDIALNEJ
    • FOLK RADIO
    • PODCASTY
    • PROJEKT PRACA
    • WIELKA LITERATURA W CYFROWYM ŚWIECIE
    • ZOOM NA WIEŚ
  • O NAS
    • RAMÓWKA
    • AUDYCJE RADIA KIELCE
    • KONTAKT
    • DZIENNIKARZE
    • DZIAŁ PROMOCJI I MARKETINGU
    • STUDIO GRAM
    • HISTORIA POLSKIEGO RADIA KIELCE
    • WARUNKI KORZYSTANIA
    • REGULAMIN KONKURSÓW ANTENOWYCH
    • ZASADY KAMPANII SPOŁECZNYCH
    • POLITYKA PRYWATNOŚCI
    • STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
    • ABONAMENT RTV
    • PROCEDURA ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
    • BIP

Copyright © Polskie Radio Regionalna Rozgłośnia w Kielcach "Radio Kielce" SA 2025.

Ta witryna wykorzystuje pliki cookie. Kontynuując przeglądanie wyrażasz zgodę na ich używanie. Zachęcamy do odwiedzenia naszej strony Polityki prywatności.