Aleja Jana Pawła II w Warszawie oddana do użytku po remoncie. Wokół ronda Czterdziestolatka pojawiły się naziemne przejścia dla pieszych. Tym samym, pasażerowie komunikacji miejskiej nie muszą schodzić do podziemnego tunelu, aby dostać się na przystanki tramwajowe przy Dworcu Centralnym.
– Przebudowa al. Jana Pawła II była pierwszym krokiem do nowego centrum Warszawy. Drugi, czyli przebudowa pl. Pięciu Rogów niebawem zostanie postawiony, trzeci i czwarty – droga rowerowa wzdłuż Marszałkowskiej oraz przejścia dla pieszych przez rondo Dmowskiego postawimy w 2021 roku. Centrum Warszawy zmienia się na naszych oczach. Będzie zielone i dostępne dla wszystkich mieszkańców – powiedział w piątek prezydent stolicy Rafał Trzaskowski.
Trasa między dwoma rondami w centrum Warszawy, do tej pory mająca nawet po 4-5 pasów w każdą stronę, została ujednolicona do trzech pasów w każdym kierunku, łącznie z wiaduktem nad rondem. Pojawiły się chodniki, ścieżki rowerowe, zieleń i mała architektura.
– Kluczowe jest zlikwidowanie kilku barier wokół ronda Czterdziestolatka. Barier liczących sobie kilkadziesiąt lat. Al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskie można już przekroczyć w poziomie terenu dzięki wytyczeniu przejść dla pieszych po północnej i po zachodniej stronie ronda – dodał Rafał Trzaskowski. Dzięki temu, pasażerowie chcący dostać się na przystanki tramwajowe przy Dworcu Centralnym nie muszą schodzić do przejścia podziemnego.
Przejściu po stronie zachodniej towarzyszy przejazd rowerowy, a prowadząca dalej ścieżka łączy się z ul. Nowogrodzką. Jak podkreśla ratusz, „możliwości przejazdu rowerem przez Al. Jerozolimskie w centrum Warszawy dotychczas po prostu nie było, a to najważniejsza zmiana, która pozwoli przeprowadzić trasę rowerową wzdłuż Jana Pawła II i projektowanej drogi rowerowej w al. Niepodległości”. Dwie części ul. Nowogrodzkiej zostały połączone przejściem dla pieszych i szerokim na 9 metrów przejazdem rowerowym.
Zmiany dla kierowców
Na samym rondzie Czterdziestolatka zmieni się cykl sygnalizacji, który ma upłynnić przejazd. Kierowcy czekający na zielone światło przed skrzyżowaniem, przejadą przez rondo bez dodatkowych świateł.
Ratusz przekonuje, że zmiany w al. Jana Pawła to początek dopiero początek. „Podpisujemy umowę na przebudowę placu Pięciu Rogów, czyli miejsca, które właściwie nie jest placem, a zbiegiem ulic Chmielnej, Brackiej, Kruczej, Zgoda i Szpitalnej” – czytamy w komunikacie ratusza. Ponadto rozpisany został przetarg na budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Marszałkowskiej na centralnym odcinku między Świętokrzyską a rondem Dmowskiego, wokół którego, jak przekazał urząd miasta, mają także pojawić się naziemne przejścia dla pieszych.