W Małopolsce i na Mazowszu trwa budowa drogi S7. Kiedy „siódemka” będzie drogą ekspresową w całej Polsce?
MAZOWSZE PÓŁNOCNE
W październiku tego roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na zaprojektowanie i budowę ostatniego z trzech odcinków drogi ekspresowej S7 między Płońskiem a Czosnowem, prawie 13-kilometrowego odcinka S7 Siedlin – Załuski.
Zadaniem wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie budowa prawie 13 km drogi ekspresowej S7 o przekroju dwujezdniowym, z trzema pasami ruchu w każdym kierunku, która powstanie w miejscu obecnej drogi krajowej nr 7. W ramach zadania wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Poczernin i Przyborowice. Na realizację umowy o wartości 692,5 mln zł przewidziano 45 miesięcy od daty jej zawarcia.
Prace przy budowie drogi ekspresowej S7 Płońsk – Czosnów będą prowadzone przy zachowaniu ruchu na trasie. Wykonawca inwestycji w pierwszej kolejności wybuduje lokalny układ drogowy, mający umożliwić prowadzenie ruchu. Podczas robót pomiędzy Siedlinem a Załuskami kierowcy będą mieli do dyspozycji po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Już za niewiele ponad rok mają zakończyć się prace na trzech z czterech odcinków S7 między Płońskiem a granicą województw warmińsko-mazurskiego i mazowieckiego. Pełne, ponad 270-kilomertrowe połączenie Trójmiasta z użytkowaną już obwodnicą Płońska przewidziane jest w 2022 r. Dzięki podpisanej umowie na odcinek między Siedlinem a Załuskami kierowcy pojadą ekspresowym połączeniem z Gdańska aż podwarszawskiego Czosnowa w pierwszej połowie 2025 r.
MAZOWSZE POŁUDNIOWE
Finalizowane są prace na odcinku trasy S7 pomiędzy Tarczynem a obwodnicą Grójca, gdzie zaawansowanie robót sięga 90 proc. – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych (GDDKiA). To jeden z trzech odcinków budowanego południowego wylotu z Warszawy drogi ekspresowej S7 w kierunku Grójca.
Na środkowym odcinku zadania, gdzie GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą, trwa inwentaryzacja zrealizowanych dotąd prac. Przygotowywane są również materiały do ponownego ogłoszenia przetargu na wybór nowego wykonawcy. Natomiast na odcinku zlokalizowanym najbliżej Warszawy, nowy wykonawca rozpoczął prace w lutym tego roku, a zaawansowanie robót już przekroczyło 30 proc.
Budowa ponad 29 km drogi ekspresowej S7 Warszawa – Grójec, czyli południowej wylotówki z Warszawy, została podzielona na trzy odcinki: od węzła Warszawa Lotnisko do węzła Lesznowola o długości 6,6 km, od węzła Lesznowola do węzła Tarczyn Północ o długości 14,8 km i od węzła Tarczyn Północ do początku obwodnicy Grójca w ciągu istniejącej drogi ekspresowej S7 o długości 7,9 km.
Realizowana trasa ekspresowa rozpocznie się na węźle Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy i skończy na istniejącej obwodnicy Grójca. Będzie posiadała dwie jezdnie po trzy pasy ruchu do węzła Lesznowola, a dalej do obwodnicy Grójca po dwa pasy ruchu. Dostęp do nowej drogi zapewnią węzły: Zamienie, Lesznowola, Antoninów, Złotokłos, Tarczyn Północ i Tarczyn Południe. Ruch lokalny będzie obsługiwany poprzez budowane drogi serwisowe. Ponadto powstaną obiekty inżynierskie, urządzenia ochrony środowiska (np. ekrany dźwiękochłonne) i bezpieczeństwa ruchu drogowego.
GDDKiA informuje, że na pierwszym odcinku, którego bieg rozpoczyna się od węzła Warszawa Lotnisko na Południowej Obwodnicy Warszawy, a kończy się na węźle Lesznowola, prace idą pełną parą. Umowę podpisano w lutym 2020 r., a roboty są już zaawansowane w 32 proc. GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim, nierzetelnym wykonawcą, a obecnie kontynuuje je nowa firma.
Z kolei na środkowym odcinku, pomiędzy węzłami Lesznowola i Tarczyn Północ, przeprowadzana jest inwentaryzacja w terenie oraz przygotowywane są dokumenty do przetargu na dokończenie niezrealizowanych prac. Przypomniano, że po wykorzystaniu wszelkich dostępnych narzędzi mobilizujących wykonawcę, GDDKiA 2 października tego roku odstąpiła od umowy z firmą IDS-BUD. Nowy przetarg ma zostać ogłoszony jeszcze w tym roku.
Na ostatnim odcinku, który kończy się na istniejącej ekspresowej obwodnicy Grójca, nawierzchnia na trasie głównej już została ułożona. Prowadzone są prace związane z budową zbiornika retencyjnego, grodzeniem trasy, montażem barier energochłonnych, ekranów przeciwhałasowych. Tutaj zaawansowanie prac wynosi prawie 90 proc.
MAŁOPOLSKA
Na terenie województwa małopolskiego w trakcie realizacji jest prawie 80 km dróg ekspresowych. Na realizowane trasy szybkiego ruchu składają się 66,2 km ekspresowej S7 oraz ponad 12 km Północnej Obwodnicy Krakowa.
Budowa drogi ekspresowej S7 trwa na dwóch odcinkach górskich, tzw. nowej Zakopianki oraz na trzech odcinkach na północ od Krakowa, do granicy z województwem świętokrzyskim.
Budowa S7 na północ od Krakowa do granicy z województwem świętokrzyskim została podzielona na cztery odcinki realizacyjne: Moczydło – Miechów o długości 18,7 km, Miechów – Szczepanowice o długości 5,3 km, Szczepanowice – Widoma o długości 13,1 km oraz Widoma – Kraków o długości 18,3 km.
Najbardziej zaawansowany jest odcinek od węzła Szczepanowice do węzła Widoma, którego budowa rozpoczęła się jesienią zeszłego roku i – dzięki sprzyjającej aurze – trwała także bez większych przerw w okresie zimowym. Aktualnie prace mostowe są wykonane w 73 proc. a drogowe w 66 proc. Termin zakończenia inwestycji, zapisany w umowie, to pierwszy kwartał 2021 roku.
Umowa na kontynuację projektowania i budowę drogi ekspresowej S7 na odcinku Moczydło – węzeł Miechów (z węzłem) została podpisana w kwietniu, a budowa rozpoczęła się w lipcu. Trwają wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją, badania archeologiczne, wycinka drzew i zdejmowanie humusu. Inwestycja potrwa do 2023 r.
W lipcu wojewoda małopolski przekazał GDDKiA zezwolenie na realizację odcinka Widoma – Kraków (z włączeniem do węzła Kraków Nowa Huta). Aktualnie trwają badania archeologiczne, wycinka drzew i wyburzenia budynków kolidujących z inwestycją. Zakończenie inwestycji planowane jest na 2023 rok.
Trwa też przetarg na projekt i budowę odcinka S7 węzeł Miechów (bez węzła) – węzeł Szczepanowice (bez węzła). To ostatni odcinek S7 na terenie Małopolski, który jest jeszcze na etapie przetargu. Opóźnienie wynika z protestów mieszkańców wsi Poradów w powiecie miechowskim, które doprowadziły do uchylenia decyzji środowiskowej dla fragmentu trasy projektowanego w rejonie ich miejscowości.
Budowana droga ekspresowa S7 poprzez węzeł Mistrzejowice w Krakowie połączy się z Północną Obwodnicą Krakowa powstającą w ciągu drogi ekspresowej S52. Dzięki tej części obwodnicy domknięty zostanie tzw. ring wokół miasta.
Umowa z wykonawcą ponad 12 km północnej obwodnicy miasta została podpisana w listopadzie 2018 roku. Po etapie projektowania przystąpił on w lipcu tego roku do pierwszych prac budowlanych – prowadzone są badania archeologiczne, prace ziemne, powstają drogi technologiczne. Trwają także prace przy budowie tunelu w Batowicach – wykopy i ściany szczelinowe. Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej nowej trasy w 2023 roku.
W Małopolsce trwa również budowa zakopianki. W połowie listopada GDDKiA poinformowała, że firma STRABAG Infrastruktura Południe złożyła najkorzystniejszą ofertę na kontynuację budowy drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Naprawa. Firma zadeklarowała, że wykona wszystkie niezbędne prace w ciągu 8 miesięcy za 74,5 mln zł.
Zakres inwestycji obejmuje prace przygotowawcze, naprawcze, dokończenie budowy prawej jezdni odcinka drogi ekspresowej S7 Lubień – Naprawa o długości ok. 7,6 km, miejsc obsługi podróżnych MOP Lubień i MOP Krzeczów, dojazdów technologicznych, systemu odwodnienia pasa drogowego i urządzeń bezpieczeństwa ruchu. Lewą jezdnią S7 na tym odcinku kierowcy mogą przejeżdżać w dwóch kierunkach od 20 grudnia ubiegłego roku. Prawa jezdnia natomiast nie została ukończona, ponieważ 17 lipca bieżącego roku GDDKiA odstąpiła od umowy z poprzednim wykonawcą, konsorcjum IDS-BUD i ALTIS-HOLDING, ponieważ „mobilizacja wykonawcy nie wskazywała na możliwość zakończenia budowy w terminie określonym w aneksie do umowy, czyli do końca października 2020 r.”.
Trwa również budowa drogi ekspresowej S7 na odcinku Lubień – Rabka. Prawa nitka tunelu na odcinku S7 Naprawa- Skomielna Biała została przebita na wylot rok temu, lewa w kwietniu tego roku. Trwają prace przy budowie obudowy docelowej wewnątrz obydwu nitek, wykonywane są nisze sygnalizacyjno-alarmowe i hydrantowe oraz przejścia ewakuacyjne pomiędzy nitkami tunelu. Powstają budynki wentylatorni, a także wiadukt i nasyp przed portalem północnym. Zakończenie budowy tunelu planowane jest na przełomie 2021/2022 r.
Trasa S7 jest już gotowa w województwach pomorskim, warmińsko-mazurskim i świętokrzyskim.