To kolejny ważny krok w budowie tunelu pod Świną. W przyszłym tygodniu rusza montaż maszyny Tunnel Boring Machine, czyli tzw. wielkiego kreta.
Konstrukcja stanie na początku szybu do drążenia tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin.
Teraz specjalny dźwig, który zostanie ustawiony przy szybie startowym, każdą z części maszyny opuści do wnętrza wykopu.
Tunnel Boring Machine składa się z 98 zestawów: tarczy, pomostu i trzech suwnic. Co ciekawe, w ciągu minuty jest w stanie wydrążyć 6 centymetrów tunelu, jednocześnie układając betonowe pierścienie obudowy podwodnego przejazdu. To oznacza, że w ciągu doby gigantyczny kret będzie w stanie przygotować ponad 10 metrów trasy. Cały tunel będzie miał prawie 1800 metrów długości. Maszyna TBM została wybudowana w Chinach. Statkiem przypłynęła do Świnoujścia w październiku.