41 filmów zgrupowanych w dziewięciu blokach tematycznych będzie można zobaczyć podczas 26. Festiwalu Form Dokumentalnych NURT. Wydarzenie odbędzie się online w dniach 24-26 listopada.
Twórca NURT-u i przewodniczący komisji selekcyjnej, Krzysztof Miklaszewski wyjaśnia, że w tym roku zostało zgłoszonych 128 dokumentów. Poziom, zwłaszcza tych finałowych obrazów, jest bardzo dobry.
– Ja mogę się podpisać pod 22, czyli więcej niż połowa tytułów jest na bardzo wysokim poziomie, mimo kłopotów, jakie się w tym roku pojawiły i z jakimi na co dzień mierzą się dokumentaliści. Komisja selekcyjna wyłoniła 41 filmów i pogrupowała je w dziewięć pokazów tematycznych. Utrzymaliśmy te pokazy, bo zasadą naszego festiwalu jest, żeby nie pokazywać prac w przypadkowej kolejności, tylko zaprezentować wiodące tematy, które były ważne dla twórców w roku ubiegłym – zaznacza.
W tym roku festiwal w całości został przeniesiony do Internetu. Od wtorku, 24 listopada, do czwartku, 26 listopada, przez trzy dni, widzowie będą mogli oglądać po trzy pokazy. Udział w nich jest bezpłatny, ale trzeba się wcześniej mailowo zarejestrować, by otrzymać kod dostępu. Robert Wieczorek z Kieleckiego Centrum Kultury podkreśla, że rejestracja widzów będzie prowadzona od poniedziałku, przez internetową stronę festiwalu lub fanpage NURT-u na Facebooku.
– Można wybrać jeden pokaz lub całość. Dostęp do poszczególnych pokazów będziemy otwierać tak, jak to zostało zaplanowane w programie, bo chcemy utrzymać ten klimat związany z oczekiwaniem na kolejne filmy. Natomiast nowość jest taka, że każdy pokaz będzie dostępny przez 24 godziny – zaznacza.
Krzysztof Miklaszewski zauważa, że być może dzięki takiej formule jeszcze więcej osób będzie miało okazję zobaczyć produkcje prezentowane podczas NURT-u.
– Dotychczas na festiwalu był podział wiekowy. Starsi oglądali filmy po południu, młodzież do południa. Dlatego nie sądzę, żeby festiwal doznał jakiegokolwiek uszczerbku, za wyjątkiem braku kontaktu z widzem, który jest ważny i który jest pożądany w naszym zawodzie, ale nie możemy nikogo narażać – mówi.
Tym bardziej zachęca do śledzenia pokazów online.
– Kataklizm, który nas dosięgnął – pandemia, jest dla nas wyzwaniem nie tylko medycznym, nie tylko społecznym, ale także kulturalnym. Dlatego mam prośbę do Państwa, żebyście ten kolejny, 26. raz, nam zwierzyli i zobaczyli te najbardziej wartościowe propozycje, jakie nam twórcy dokumentów w tym roku przekazali – zaprasza.
Mimo zmienionej formuły, jak co roku, najlepsze filmy zostaną nagrodzone. Ich oceną zajmie się komisja artystyczna w stałym składzie: Maria Malatyńska, Jerzy Armata, Piotr Kletowski, Janusz R. Kowalczyk i Wojciech Ligęza.
Ale jak mówi Krzysztof Miklaszewski, gali finałowej nie będzie.
– Nagrody zostaną wręczone, bo twórcy tego wsparcia potrzebują, natomiast nagrodzone filmy być może pokażemy dopiero za rok, na rozpoczęcie kolejnej edycji festiwalu, żeby dać satysfakcję zwycięzcom – zapowiada.
PROGRAM 26. FESTIWALU FORM DOKUMENTALNYCH NURT:
WTOREK, 24 LISTOPADA
POKAZ I – „ŚWIAT W ZAGROŻENIU”
„Covid-19: Świat w zagrożeniu” – reż. Jarosław Jabrzyk, Łukasz Ruciński
„Ruch lodu” – reż. Jakub Witek
„Tygrysy na granicy” – reż. Katarzyna Górniak
„Fukushima – wstęp wzbroniony” – reż. Jakub Baryga, Piotr Dziemdziela
POKAZ II – „TE MURY RUNĄ, RUNĄ…”
„Niech toną” – reż. Wojciech Bojanowski
„Dal” – reż. Jakub Polakowski
„Film o patelni” – reż. Piotr Bakuła
„Murami za Białorusią” – reż. Piotr Kaszuwara
POKAZ III – „POROZMAWIAJMY O WOLNOŚCI”
„Porozmawiajmy w Wolnym Mieście” – reż. Maciej Jarczyński
„Taryfa Rulewskiego” – reż. Józef Herold
„My, naród” – reż. Ewa Ewart
ŚRODA, 25 LISTOPADA
POKAZ IV – „W CZELUŚCIACH WOJNY
„Szpęgawsk 1939” – reż. Sebastian Bartkowski
„Lili i Irmgard. Lwów 1939-45” -reż. Jerzy Oleszkowicz
„Pocałunek numeru 131468” – reż. Grażyna Zielińska
„W czeluściach Gusen” – reż. Joanna Zając, Mirosław Krzyszkowski, Marek Zając
„Jacek Sroka. Czeluść Działoszyc” – reż. Jarosław Migoń
POKAZ V – „WIELCY POLACY ZNANI I NIEZNANI”
„Niepokonany. Opowieść o Generale Stanisławie Maczku” – reż. Rafał Geremek
„Jan Czochralski. Wielcy Polacy – nieznani wynalazcy” – reż. Kamil Niesłony, Maciej Marmola
„Neurochirurg” – reż. Magdalena Zagała
POKAZ VI – „OPOWIEMY O NASZYM ŻYCIU”
„Julek” – reż. Bartosz Toboła
„Opowiem o moim życiu” – reż. Alicja Grzechowiak
„Oko Boga” – reż. Igor Kawecki
„Nie jesteśmy przyjaciółkami” – reż. Alicja Sokół
„Jestem piękna” – reż. Monika Meleń
„Ja nie jestem człowiek” – reż. Aleksandra Rek
„Mamo wracaj” – reż. Grzegorz Kuczek
„Piach” – reż. Bartosz Tryzna, Monika Stpiczyńska
CZWARTEK. 26 LISTOPADA
POKAZ VII – „BUNTOWNICY OD SZTUKI NIE UCIEKAJĄCY”
„Niemczyk. Ostatni buntownik architektury” – reż. Marcin Zasada
„Anioły z ognia uratowane” – reż. Daniel Zagórski
„Zbigniew Blukacz. Idę do światła” – reż. Szymon Poloczek, Bartosz Dominik
„Wenklar” – reż. Filip Czernow
„Sienkiewicza 32” – reż. Bartłomiej Górniak
„Od losu nie uciekniesz” – reż. Mikołaj Wawrzeniuk
POKAZ VIII – „STARY CZŁOWIEK I MOŻE”
„Tom”- reż. Hanna Linkowska
„Najpiękniejszy widok z okna” – reż. Maria Pisarek
„Papcio Chmiel” – reż. Petro Aleksowski
„Muzyka wszerz i wzdłuż” – reż. Dariusz Deberny
„Stary człowiek i może” – reż. Adrian Szczepaniak
POKAZ IX – „KARTOTEKI NA NOWO POZBIERANE”
„Dom Literatów czyli kartoteka zebrana” – reż. Marek Gajczak
„Bilans nie jest wesoły” – reż. Kazimierz J. Bihun
„Amerykańskie tournée” – reż. Piotr Jaworski