Jak z ludowej wycinanki świętokrzyskiej zrobić produkt promocji regionu? Na to pytanie muszą znaleźć odpowiedź uczestnicy konkursu organizowanego przez grupę „Pod Prąd” z Suchedniowa.
Punktem wyjścia do opracowania programu promocji wycinanki jest twórczość Lucyny Kozłowskiej, wycinankarki ze Skarżyska. Od lat zajmuje się tą dziedziną sztuki, jej prace powstają w papierze, materiale, a nawet na liściach.
– Ludowe wycinaki oparte są głównie na kole i kwadracie, zdarzają się także kompozycje wieloosiowe, ale to już rzadszy przypadek. Wycinano najczęściej kwadraty, koła, półkola i strzałki. Ażur widoczny był dopiero po rozłożeniu wycinanki. Takie ozdoby klejem robionym z mąki przyklejano na ściany chałup – wyjaśnia Lucyna Kozłowska.
Projekty promujące świętokrzyską wycinankę powinny opierać się na pracach Lucyny Kozłowskiej, które są dołączone do regulaminu konkursu. Nagrodzone pomysły zostaną pokazane podczas wernisażu, który zaplanowano na 9 grudnia.
Konkurs jest elementem realizowanego przez grupę „Pod Prąd” projektu „Gigabajty tradycji, transfer doświadczeń. Świętokrzyska Wycinanka Ludowa online”. W ramach projektu odbywają się też warsztaty wycinankarskie on-line z mistrzem tradycji – Lucyną Kozłowską. Ich celem jest zachowanie i utrwalenie lokalnego dziedzictwa, jakim jest wycinanka ludowa.