1 maja 2021 roku, Ciuchcia Express Ponidzie ma wrócić na trasę. Taką deklarację złożył nowy zarządca kolejki. W imieniu samorządu województwa są nim od dziś Świętokrzyskie i Nadnidziańskie Parki Krajobrazowe.
Zgodnie z zawartymi porozumieniem, 60 proc. kosztów związanych z funkcjonowaniem kolejki poniesie samorząd województwa, a pozostałe 40 proc. samorządy powiatowe i gminne, przez których tereny przebiega trasa kolejki.
Od maja przyszłego roku, pociągi mają kursować na dwóch trasach: Jędrzejów – Motkowice oraz Pińczów – Umianowice. Zanim się to stanie trzeba przeprowadzić kapitalny remont taboru, a także torów, wiaduktów oraz mostów – podkreśla Tomasz Hałatkiewicz, dyrektor parków krajobrazowych.
– Zaczniemy od remontu dachu parowozowni w Jędrzejowie, aby bezpiecznie zacząć naprawiać tabor. Będę się starał, aby wzmocnić zespół pracowników, którzy będą się zajmowali sprawami kolejki, ale również marketingiem i promocją. Docelowo chcemy doprowadzić do tego, że kolejka będzie jeździć nie tylko w weekendy, ale na co dzień – dodaje.
Kolejna konieczna inwestycja, to remont mostów i estakad. Dzięki temu będzie można przywrócić ruch na całym 34-kilometrowym szlaku, między Jędrzejowem a Pińczowem. Obecnie przygotowywana jest cała dokumentacja techniczna. Wstępna założenia przygotowała Politechnika Świętokrzyska.
Rafał Wiśniewski, kierownik sekcji ds. kolejki wąskotorowej dodaje, że przewidziano także remont zabytkowych stacji w Jędrzejowie, Pińczowie i Hajdaszku. Aktualnie remontowana jest już stacja w Umianowicach. Niebawem rozpocznie się remont budynku kolejki w Pińczowie. Postawiona zostanie tam stylizowana na XIX wiek wiata kolejowa.
– Obiekt ma pomieścić lokomotywę i ewentualnie drezyny rowerowe, które będą się poruszały na odcinku Pińczów-Umianowice. Projekt ten będzie realizowany w ramach budżetu obywatelskiego Pińczowa.
Andrzej Bętkowski, marszałek województwa liczy, że ta kolejka w nowym organizacyjnym kształcie jak najszybciej wznowi funkcjonowanie.
– Cieszę się, że dotychczasowi współudziałowcy podtrzymali swoje decyzje. Będziemy stwarzać możliwości, tak aby ta kolejka pozwała młodym ludziom podziwiać piękno tych terenów – dodaje.
Marek Jońca, członek zarządu województwa świętokrzyskiego cieszy się, że udało się doprowadzić do uporządkowania spraw formalnych, związanych z kolejką.
Kolejka dysponuje trzema dużymi lokomotywami spalinowymi produkcji rumuńskiej, z lat 1966 – 80 oraz małą lokomotywą, tzw. Lidką wyprodukowaną w 1966 roku w zakładach Fablok w Chrzanowie. Tabor liczy kilkanaście wagonów osobowych i towarowych oraz specjalnych np. pług, cysterna oraz platforma.
Pińczowskie Koleje dojazdowe były w dwudziestoleciu międzywojennym największą inwestycją samorządową w Polsce, finansowaną przez Sejmik Powiatu Pińczowskiego. Cała 340-kilometrowa sieć Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej sięgała po Tarnobrzeg, Szczucin, Miechów i Kocmyrzów.