W tym roku ćmielowskie zakłady produkujące porcelanę obchodzą 230 lat istnienia. Początki ćmielowskiej manufaktury sięgają przełomu XVIII i XIX stulecia, co czyni ją najstarszą działającą do dziś polską wytwórnią porcelany.
Pandemia nie pozwoliła tego święta przeżywać uroczyście, jednak przygotowano jubileuszową niespodziankę dla kolekcjonerów. Joanna Niedziela, dyrektor ds. sprzedaży krajowej informuje, że przygotowana została kolekcja 10 filiżanek, które powstały na przestrzeni XIX i XX wieku i prezentują historię ćmielowskich wyrobów.
– Kolekcja została zbudowana z 10 filiżanek, które zostały ręcznie ozdobione złotem, czy platyną. Posiadają też takie szlachetne kolory jak purpura, kobalt czy zieleń kobaltowa – opisuje.
Kolekcja będzie limitowana. Każda z filiżanek zostanie sprzedana wyłącznie w 230 egzemplarzach. Do zakupu dołączony zostanie certyfikat autentyczności, na którym wypisany będzie numer filiżanki. Jak dodaje Agnieszka Bugaj, Brand Manager Ćmielów & Ćmielów Design Studio, każda z filiżanek reprezentowana jest przez rzymską lub grecką boginię. Kolekcja zawiera różnorodne fasony. Od bardzo zdobnych po delikatne i klasyczne.
– Z najważniejszych mamy w kolekcji fasony: Goplana, Empire, Płaski, Ida. Prezentują różne style – mówi Agnieszka Bugaj.
Każda filiżanka w jubileuszowym wydaniu otrzymała nazwę wybranej bogini. Na przykład Afrodyta patronuje fasonowi Rococo, który powstał na przełomie lat 40. i 50. XIX wieku. Z kolei powstały w XX-leciu międzywojennym fason Empire ma patronkę Reę – boginię płodności. Projekt jest bardzo kobiecy, dominuje tutaj misternie rzeźbione ucho. Empire jest uznawany za jeden z najbardziej arystokratycznych serwisów ćmielowskiej porcelany. Dziś można go znaleźć np. w Pałacu Prezydenckim. Natomiast fason Goplana powstał w połowie XX wieku. To sztandarowy projekt Wincentego Potackiego. Kolekcja znajduje się w wielu polskich domach, przekazywana była z rąk do rąk. Ta jubileuszowa filiżanka podkreśla historię i wielopokoleniowy wymiar porcelany z Ćmielowa. Stąd przypisano jej imię Hestii, bogini i opiekunki ogniska domowego. Z kolei imieniem królowej Olimpu nazwano filiżankę w fasonie Kula, który jest kwintesencją francuskiego szyku i stylu Art Deco. Oko przyciąga elegancki purpurowy detal.
Sugerowana cena pojedynczej filiżanki to 500 złotych. Sprzedaż rozpocznie się jeszcze w tym tygodniu na stronie porcelana.pl, a także w salonach firmowych. Kupić będzie można także jubileuszowy serwis obiadowy Margaret.
Jakie były początki fabryki w Ćmielowie? W 1790 roku miejscowy garncarz Wojtas skupił wokół siebie grupę rzemieślników, tworząc niewielką manufakturę produkującą wyroby gliniane. Ta data uważana jest za początek istnienia marki Ćmielów. Fabryka oficjalnie rozpoczęła swoją działalność w roku 1804, produkując początkowo fajans. Pierwszym właścicielem był Jacek Małachowski. Już wtedy wyroby z ćmielowskiej fabryki, znane były wielkim osobistościom Księstwa Warszawskiego, w tym Józefowi Poniatowskiemu.